آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۳

چکیده

هدف از این پژوهش تبیین فرصت های فلسفه صدرایی و به صورت خاص نوصدرائیانی مانند علامه طباطبایی برای حل چالش های نظام حکمرانی تربیتی مبتنی بر امتداد دیدگاه های ایشان در حوزه اصالت جامعه است. سوال اصلی این پژوهش این است که اولاً آیا پرداختن به تربیت جمعی به عنوان یک پدیده نوخاسته صحیح است ویا تربیت در جامعه قابل تقلیل به دیدگاه های فیلسوفان تربیتی در حوزه «خودسازی» یا دوگانه «مربی-متربی» است؟ و دوماً آیا مبتنی بر دیدگاه های علامه طباطبایی در فلسفه صدرایی می توان همسان سازی برای حوزه حکمرانی تربیتی و تربیت فردی ایجاد نمود و بخشی از نظریات تربیت اجتماعی را منشعب از تربیت فردی به صورت مستقل استخراج کرد؟ این پژوهش نشان می دهد که امتداد دیدگاه های علامه طباطبایی منجر به اثبات اصالت اکوسیستم تربیت به عنوان یک کل غیر قابل فروکاست به اجزاء می گردد که در عین انطباق بخشی از فرآیندهای افراد آن با آن کل، یک صورت بندی مستقلانه ای را طلب می کند. پیامد این نظریه می تواند پاسخ بسیاری از پرسش های موجود در جریان تعلیم و تربیت مانند «دوگانه کمیت و کیفیت»، «الگوی معماری نظامات تربیتی» و «نسبت سنجی بین اقتصاد و تربیت در ساحت جامعه» باشد. روش این پژوهش نیز به دلیل ماهیت فلسفی آن، استنتاجی و مبتنی بر چارچوب استدلالات علم منطق می باشد.

Fractal characteristic of education ecosystem based on the originality of Allameh Tabatabai's society

The purpose of this research is to explain the opportunities of Sadra's philosophy and specifically of Neo-Sadra's like Allameh Tabatabai to solve the challenges of the educational governance system based on the extension of his views in the field of community authenticity. The main question of this research is that firstly, is it correct to deal with collective education as a new phenomenon, or can education in society be reduced to the views of educational philosophers in the field of "self-improvement" or duality of "educator-educator"? And secondly, based on the views of Allameh Tabatabaei in Sadra's philosophy, is it possible to create an equalization for the field of educational governance and individual education and extract part of the theories of social education branching from individual education independently? This research shows that the extension of Allameh Tabatabai's views leads to the proof of the authenticity of the education ecosystem as a whole that cannot be reduced to parts, which requires an independent formulation while adapting part of the processes of its people to that whole. . The result of this theory can be the answer to many questions in education and training, such as "dual quantity and quality", "architectural model of educational systems" and "proportionality between economy and education in the field of society". Due to its philosophical nature, the method of this research is inferential and based on the framework of logical arguments.

تبلیغات