مقایسه تطبیقی نگرش های اجتماعی نسل چهارم با نسل اول انقلاب اسلامی ایران(نمونه آماری: دانشجویان دانشگاه های استان تهران) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
امروزه یکی از مسایل مهم جوامع در حال توسعه و از جمله ایران، مقوله مناسبات نسلی است. این پژوهش به بررسی مقایسه ای نگرش ها و ارزش های اجتماعی نسل چهارم با نسل اول انقلاب اسلامی ایران(مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه های استان تهران) پرداخت. لذا سوال این است نگرش ها و ارزش های نسل چهارم انقلاب اسلامی با نسل اول از نظر اجتماعی چه تفاوت ها و شباهت هایی دارد. هدف این پژوهش بررسی مقایسه ای نگرش های اجتماعی نسل چهارم با نسل اول انقلاب اسلامی(نمونه آماری: دانشجویان دانشگاه های استان تهران) انجام شده است. نوع پژوهش کاربردی و روش آن پیمایشی با بهره گیری از منابع اسنادی و پرسشنامه می باشد. بر این اساس، دو شاخص در حوزه اجتماعی به عنوان فرضیه های پژوهش مطرح گردید. در حوزه اجتماعی دو شاخص «وسایل ارتباط جمعی و فضای مجازی» و «نشاط اجتماعی» تعیین و انتخاب گردید. نتایج و یافته های پژوهش نشان می دهد شاخص اجتماعی «دسترسی به وسایل ارتباط جمعی و فضای مجازی» نسل چهارم انقلاب اسلامی با نسل اول تفاوت داشته و شاخص «شادی و نشاط اجتماعی» نسل چهارم و نسل اول شباهت دارد.Comparative Studing social Attitudes of the Fourth Generation to the First Generation of Islamic Revolution of Iran(Case Study: Students From Tehran State' s Universities)
Today, one of the important issues of developing societies, including Iran, is the category of generational relations. This research compared the attitudes and social values of the fourth generation with the first generation of the Islamic Revolution of Iran (case study: university students of Tehran province). Therefore, the question is what are the differences and similarities between the attitudes and values of the fourth generation of the Islamic Revolution and the first generation from a social point of view.The aim of this research is to compare the social attitudes of the fourth generation with the first generation of the Islamic Revolution (statistical sample: university students of Tehran province). The type of applied research and its method is a survey using documentary sources and a questionnaire. Based on this, two indicators in the social field were proposed as research hypotheses. In the social field, two indicators "mass communication tools and virtual space" and "social vitality" were determined and selected.The results and findings of the research show that the social index of access to social media and virtual space of the fourth generation of the Islamic Revolution is different from the first generation, and the social happiness index of the fourth generation is similar to the first generation.