ارائه الگوی ساختاری فرسودگی تحصیلی بر مبنای جو عاطفی خانواده و حمایت اجتماعی ادراک شده با تاکید بر نقش میانجی سبک های دلبستگی در دانش آموزان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
حوزههای تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، ارائه الگوی ساختاری فرسودگی تحصیلی بر مبنای جو عاطفی خانواده و حمایت اجتماعی ادراک شده با تاکید بر نقش میانجی سبک های دلبستگی بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی (معادلات ساختاری) بود. از میان دانش آموزان دختر متوسطه اول شهر قم 232 نفر، با توجه به ملاک های ورود و خروج به شیوه نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت و همکاران (1988)، پرسشنامه جو عاطفی خانواده هیل برن (1964)، پرسشنامه سبک های دلبستگی کولینز و رید (1990) و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران (1997) بود. به منظور تحلیل مدل پژوهش از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار AMOS24 استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که جو عاطفی خانواده (041/0=P، 18/0-= β)، حمایت اجتماعی (035/0=P، 24/0-= β) و سبک دلبستگی ایمن (047/0=P، 14/0-= β) دارای اثر منفی و معنی داری بر فرسودگی تحصیلی بودند؛ سبک دلبستگی اجتنابی دارای اثر معنی داری بر فرسودگی تحصیلی نبود (946/0=P، 001/0= β)؛ اما سبک دلبستگی دوسوگرا دارای اثر مثبت و معنی داری بر فرسودگی تحصیلی بود (033/0=P، 24/0= β). جو عاطفی خانواده (048/0=P، 13/0= β) و حمایت اجتماعی (032/0=P، 28/0= β) دارای اثر مثبت و معنی داری بر سبک دلبستگی ایمن بودند. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش نتیجه گرفته می شود، حمایت اجتماعی ادراک شده و جو عاطفی خانواده، از طریق سبک دلبستگی ایمن و دوسوگرا می توانند بر فرسودگی تحصیلی اثرگذار باشند. توجه به این مکانیزم اثر می تواند در مداخلات پیشگیری و درمانی برای کاهش فرسودگی تحصیلی مؤثر باشد.Presenting the structural model of academic burnout based on the emotional atmosphere of the family and the perceived social support, emphasizing the mediating role of attachment styles in female students of the first secondary school in Qom city
Purpose: The purpose of this research was to present a structural model of academic burnout based on the emotional atmosphere of the family and perceived social support, emphasizing the mediating role of attachment styles. Method: The descriptive research method was of the correlation type (structural equations). 232 female students of the first secondary school in Qom City were selected according to the entry and exit criteria by multi-stage cluster sampling method. The tools used in this research included Zimmet et al.'s Perceived Social Support Questionnaire (1988), Hillburn's Family Emotional Climate Questionnaire (1964), Collins and Reed's Attachment Styles Questionnaire (1990), and Bresso et al.'s (1997) Academic Burnout Questionnaire. To analyze the research model, the structural equation model was used using AMOS24 software. Findings: The findings showed that family emotional atmosphere (P=0.041, β=-0.18), social support (P=0.035, β=-0.24), and secure attachment style (P=0.047), β = -0.14) had a negative and significant effect on academic burnout; Avoidant attachment style had no significant effect on academic burnout (P=0.946, β=0.001); But ambivalent attachment style had a positive and significant impact on academic burnout (P=0.033, β=0.24). Family emotional atmosphere (P=0.048, β=0.13) and social support (P=0.032, β=0.28) had a positive and significant effect on secure attachment style. Conclusion: Based on the research findings, it is concluded that the perceived social support and the emotional atmosphere of the family, through secure and ambivalent attachment style, Paying attention to this effect mechanism can be effective in preventive and therapeutic interventions to reduce academic burnout.