تاثیر استراتژی چهار گوشه در توسعه مهارت های حل مسائل ریاضی دانش آموزان کلاس پنجم ابتدایی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف: این پژوهش با هدف بررسی تاثیر استراتژی چهار گوشه در توسعه مهارت های حل مسئله ریاضی در دانش اموزان کلاس پنجم ابتدایى انجام شد.روش پژوهش: نوع تحقیق از جنبه اجرا، نیمه آزمایشی در قالب طرح پس آزمون با گروه کنترل است. در این طرح، شرکت کنندگان به دو گروه آزمایشی و گروه کنترل تقسیم شدند. در گروه آزمایشی، متغیر مستقل، اجرای روش استراتژی چهار گوشه بود و گروه کنترل، اجرای روش سنتی. نمونه پژوهش از میان 72 دانش اموز انتخاب شد که به طور تصادفی در دو گروه توزیع شدند. محقق برای متغیرهای مختلف بین دو گروه مانند دانش قبلی، آزمون هوش، سن و سواد والدین، هم ارزی انجام داد. محقق پس از اتمام مطالعه، آزمایشی را برای حل مسائل ریاضی تعیین کرد که شامل 25 پاراگراف از نوع چند گزینه ای بود. یافته ها: نتایج نشان داد در حل مسائل ریاضی میانگین نمرات گروه ازمایش 03/19 در حالی که میانگین نمرات دانش آموزان گروه کنترل 92/15 بود. همچنین در آزمون موفقیت ریاضی، میانگین نمرات گروه ازمایش 97/18 در حالی که میانگین نمرات دانش آموزان گروه کنترل 83/15 بود. آزمون تی مستقل نشان داد که این تفاوت ها از نظر اماری در سطح خطای 05/0 معنى دار است. نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان داد که دانش آموزان گروه ازمایش در آزمون حل مسائل ریاضی از دانش اموزان گروه کنترل بهتر عمل کردند. لذا پیشنهاد می شود معلمان به استفاده از استراتژی های مدرن تدریس مانند استراتژی چهار گوشه تشویق شوند.The effect of the four-corner strategy on the development of mathematical problem-solving skills in fifth grade students
Background and Aim: This study was conducted with the aim of investigating the effect of four-corner strategy on development of mathematical problem-solving skills in fifth grade students. Method: The type of research in terms of implementation, it is semi-experimental in the form of a post-test design with a control group. In this plan, the participants were divided into two experimental groups and control group. In the experimental group, the independent variable was the implementation of the four-corner strategy method, and the control group was the implementation of traditional method. The research sample was selected from among 72 students who were randomly divided into two groups. The researcher compared the variables between the two groups, such as previous knowledge, intelligence test, age and parents' progress. After completing the study, the researcher determined a test to solve mathematical problems, which included 25 paragraphs of multiple choice types. Results: The results showed that in solving math problems, the average score of the experimental group was 19.03, while the average score of the students of the control group was 15.92. Also, in the math achievement test, the average score of the experimental group was 18.97, while the average score of the control group students was 15.83. The independent t-test showed that these differences are statistically significant.Conclusion: The results of the research showed that the students of the experimental group performed better than the students of the control group in solving math problems.