ارزیابی تاثیر متغیر میانجی فرهنگ سازمانی و سرمایه اجتماعی در بهبود شاخص های آلایندگی و عملکردی بیودیزل با روش طراحی آزمایش در راستای مدیریت سبز
آرشیو
چکیده
بیودیزل و همچنین برخی نانوکاتالیست ها به عنوان افزودنی به سوخت دیزل می تواند باعث بهبود عملکرد و کاهش آلاینده های موتور شود. در این تحقیق بعد از تولید بیودیزل از روغن های خوراکی پسماند و تطابق خصوصیات آن با استاندارد، بیودیزل تولیدی در نسبت های حجمی مختلف با سوخت دیزل آماده گردید. نانو سیال مغناطیسی به عنوان یک ماده افزودنی در دو نسبت حجمی 4/0 و 8/0 درصد به مخلوط بیودیزل اضافه شده و آزمون های کوتاه مدت موتور با هدف بررسی پارامترهای عملکرد و آلاینده های خروجی موتور دیزل برای گازوییل خالص و مخلوط های سوخت در بارهای مختلف انجام گرفت. به منظور بررسی و تحلیل آماری داده های آزمایش بر اساس روش تاگوچی با استفاده از نرم افزار MiniTab و همچنین تحلیل رگرسیون خطی با استفاده از نرم افزار SPSS و به صورت طرح فاکتوری بر پایه طرح کاملاً تصادفی استفاده شد. پس از اطمینان از معنی دار بودن اثر اصلی ترکیبات سوخت و دور موتور و اثرات متقابل آن ها بر پارامترهای اندازه گیری شده (توان ترمزی، گشتاور و مصرف ویژه سوخت)، مقایسه میانگین ترکیبات سوخت و دور موتور تجزیه و تحلیل شد. آزمایش ها بر روی یک موتور دیزل تک سیلندر در سه سطح دور موتور 2000، 2500، 3000 rpm در شرایط بار کامل انجام شد. نتایج نشان داد که با استفاده از نانو سوخت ها و افزایش غلظت نانو ذرات در سوخت بیودیزل در تمامی دورهای موتور، توان و گشتاور افزایش و مصرف ویژه سوخت نسبت به بیودیزل خالص کاهش یافتEvaluation of the mediating effect of organizational culture and social capital on the improvement of pollution and performance indicators of biodiesel by experimental design method in the direction of green management
Biodiesel as well as some nanocatalysts as an additive to diesel fuel can improve the performance and reduce engine emissions. In this study, after production of biodiesel from residual edible oils and conforming its specifications with standard, biodiesel produced in different volume ratios with diesel fuel was prepared. Magnetic nanofluid as an additive was added to the biodiesel mixture in two volume ratios of 0.4 and 0.8% and short-term engine tests were performed to investigate the performance parameters and exhaust emissions of diesel engine for pure diesel and fuel mixtures at different loads. Statistical analysis of the experimental data based on Taguchi method was performed using MiniTab software and also linear regression analysis using SPSS software as a completely randomized factorial design. After making sure that the main effects of the fuel and engine components were significant and their interactions on the measured parameters (braking power, torque and specific fuel consumption), the mean of engine fuel and engine components were compared. Experiments were carried out on a single-cylinder diesel engine at three engine speeds of 2000, 2500 and 3000 rpm under full load conditions. The results showed that using nanofuels and increasing the concentration of nanoparticles in biodiesel 3B fuel increased power and torque at all engine speeds and reduced the specific fuel consumption compared to pure biodiesel