بررسی رابطه بین روابط موضوعی و احساس تنهایی با میانجی گری قدرت ایگو در دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم پزشکی قم (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
قدرت ایگو و نحوه به کارگیری مکانیسم های دفاعی در برابر رویدادها و در زمان تجربه هیجانات ناخوشایند، از جمله عوامل مرتبط با تداوم رفتار خود آسیبی است. بر اساس مباحث مطرح شده و با توجه به در دسترس نبودن داده های مرتبط در این زمینه، به پیش بینی قدرت ایگو بر اساس روابط بین موضوعی و احساس تنهایی پرداخته شد. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است و از لحاظ هدف، کاربردی است. جامعه پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم پزشکی قم در سال تحصیلی 1402-1401 در سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به تعداد 1034 نفر بود. روش نمونه گیری در این پژوهش به صورت تصادفی ساده بود که از بین آنها تعداد 387 نفر براساس فرمول برآوردحجم نمونه کلاین با روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، سیاهه روان شناختی قدرت ایگو مارک استروم، سابینو، تورنر و برمن (۱۹۹۷)، پرسشنامه روابط موضوعی بل (1995)، پرسشنامه احساس تنهایی راسل و پیلوا و کورتونا (1980)) بود؛ پایایی پرسشنامه ها با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با 87/0، 95/0، 82/0 به دست آمد. در راستای آزمون فرضیه های اصلی تحقیق از الگویابی معادلات ساختاری با بهره گیری از نرم افزار LISREL و تعیین شاخص-های مجذور کای استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد قدرت ایگو می تواند بر روابط موضوعی و احساس تنهایی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم پزشکی قم نقش معنادار داشته باشد؛ همچنین روابط موضوعی از طریق قدرت ایگو اثر غیرمستقیم مثبت بر احساس تنهایی و اثر مستقیم و مثبت بر قدرت ایگو و احساس تنهایی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم پزشکی قم دارد. نتایج همچنین نشان داد مدل پیشنهادی روابط علی بین متغیرهای قدرت ایگو، روابط موضوعی و احساس تنهایی، از برازش قابل قبولی برخوردار است.Investigating the relationship between subject relationships and feelings of loneliness with the mediation of ego strength in Azad University students of Qom Medical Sciences Branch
Ego strength and how to use defense mechanisms against events and when experiencing unpleasant emotions are among the factors related to the continuation of self-harmful behavior. Based on the issues discussed and due to the lack of availability of related data in this field, the prediction of ego strength based on intersubjective relationships and feelings of loneliness was discussed. The current research was descriptive-correlational and was practical in terms of its purpose. The research population consisted of 1034 students of the Azad University of Qom Medical Sciences Unit in the academic year of 202-2023 in three levels of study: Bachelor's, Master's and Doctorate. The sampling method in this research was a simple random sampling, among which 387 people were selected as a sample based on Klein's sample size estimation formula. The data collection tools were the psychological list of Ego Strength by Mark Strom, Sabino, Turner and Berman (1997), Bell's Thematic Relationships Questionnaire (1995), and the Loneliness Questionnaire by Russell, Pilova and Cortona (1980); The reliability of the questionnaires using Cronbach's alpha method was obtained as 0.87, 0.95, 0.82 respectively. In order to test the main hypotheses of the research, structural equation modeling was used using LISREL software and determining chi-square indices. The obtained results showed that the power of ego can play a significant role on the subject relationships and the feeling of loneliness of the students of Azad University of Qom Medical Sciences; Also, subject relationships through ego strength have an indirect positive effect on the feeling of loneliness and a direct and positive effect on the ego strength and loneliness of the students of Azad University of Qom Medical Sciences Branch. The results also showed that the proposed model of causal relationships between the variables of ego strength, thematic relationships and feelings of loneliness had an acceptable fit. According to the obtained findings, it could be seen that subjective relationships have an indirect effect on the feeling of loneliness through ego strength; Therefore, it seems that by growing and improving subject relations, it is possible to help students to reduce loneliness problems.