بررسی تحلیلی سیستماتیک از اثرات کاربرد چت جی پی تی در آموزش (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
امروزه با گسترش علم و فناوری شاهد به کارگیری هوش مصنوعی در زندگی انسان هستیم. یکی از کاربردهای هوش مصنوعی، کاربرد آن در تولید چت جی پی تی می باشد.هدف از پژوهش حاضر، ارائه تحلیلی سیستماتیک از اثرات کاربرد چت جی پی تی در آموزش، بر اساس ادبیات موجود در این حوزه می باشد. برای انجام این پژوهش از روش فراتحلیل مبتنی بر بیانیه پریزما استفاده شده است و پایگاه های داده انتخاب شده وب علم، اسکوپوس،گوگل اسکولار می باشند. جستجوی ادبیات بین ماه مه و ژوئن 2023 با شناسایی اولیه 154 رکورد انجام شد که در نهایت ۱۲ مطالعه مورد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها مبین این امر بود که ادغام هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار مکمل و پشتوانه آموزشی بزرگ در فرآیند یاددهی-یادگیری، با افزایش تجارب یادگیری و تقویت تعامل بیشتر بین دانش آموزان و معلمان، تأثیر مثبتی بر فرآیند یاددهی-یادگیری دارد. البته باید این نکته را در نظر داشت که به کارگیری و اجرای موفقیت آمیز این برنامه ، مستلزم آشنایی معلمان با عملکرد آن است. در نهایت باید گفت یافته های حاصل از این پژوهش، مبنای محکمی برای تحقیقات و تصمیم گیری های آینده در مورد استفاده از چت جی پی تی در زمینه آموزش فراهم می کند.A Systematic Analytical Review of the Effects of Using ChatGPT in Education
Today, with the development of science and technology, we are witnessing the application of artificial intelligence in human life. One of the applications of artificial intelligence is its application in the production of GPT chat. The purpose of this research is to present a systematic analysis of the effects of the use of GPT chat in education, based on the existing literature in this field. To conduct this research, the meta-analysis method based on the PRISMA Statement was used and the selected databases are Web of Science, Scopus, and Google Scholar. A literature search was conducted between May and June 2023 with an initial identification of 154 records, and finally, 12 case studies were analyzed. The findings showed that the integration of artificial intelligence as a complementary tool and great educational support in the teaching-learning process, by increasing learning experiences and strengthening interaction between students and teachers, has a positive effect on the teaching-learning process. Of course, it should be kept in mind that the successful application and implementation of this program requires teachers to be familiar with its function. Finally, it should be said that the findings of this research provide a strong basis for future research and decisions regarding the use of GPT chat in the field of education.