آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۱

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، طراحی بسته آموزشی صفات ثبوتی خداوند و اثربخشی آن بر ابعاد اضطراب مرگ دانش آموزان نوجوان بود. روش پژوهش حاضر، در بخش کیفی، استفاده از تحلیل مضمون و تعیین روایی محتوایی بر اساس دیدگاه والتز و باسل و در بخش کمی، روش آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان مشغول به تحصیل در مقطع متوسطه اول در سال تحصیلی 1402-1401 بود که با استفاده از نمونه گیری در دسترس تعداد 40 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 20 نفری، یک گروه آزمایشی و یک گروه گواه، گمارده شدند. گروه آزمایش هشت جلسه 45 دقیقه ای بسته آموزشی صفات ثبوتی را دریافت اما گروه گواه مداخله ای را دریافت نکرد. هر دو گروه در پیش آزمون و پس آزمون به مقیاس اضطراب مرگ تمپلر پاسخ دادند. داده های به شیوه تحلیل کوواریانس تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که آموزش بر اساس صفات ثبوتی بر ابعاد اضطراب مرگ شامل ترس از مردن و افکار مربوط به مرگ اثر مثبت و معنی دار داشته است (p<00/5) اما بر مولفه های ترس از درد و بیماری ، ترس از کوتاهی زمان و زندگی و ترس از آینده معنی دار نبوده است.

Design of an Educational Package of God's Positive Attributes and Its Effectiveness on Death Anxiety Dimensions among Adolescent Students

The present study aimed to design an educational package of God's positive attributes and its effectiveness on death anxiety dimensions among adolescent students. In the qualitative part, the method included theme analysis and content validity based on Waltz and Bausell's point of view. However, the experimental method with a pre-test-post-test design and control group was used in the quantitative part. The population included all the students of the first secondary school in Andimeshk during the academic year 2022-2023. A number of 40 students were selected using convenience sampling and randomly divided into two groups of 20, an experimental group, and a control group. The experimental group received the educational package of positive attributes during eight sessions of 45 minutes while the control group received no intervention. Both groups responded to Templar's death anxiety scale in the pre-test and post-test. The obtained data were analyzed by covariance analysis. The results of data analysis indicated that training based on positive attributes had a significant positive effect on death anxiety dimensions such as death fear and death-related thoughts. Nevertheless, its relationship was insignificant with the fear of pain, disease, fear of short time and life, as well as fear of the future.

تبلیغات