مسئولیت کارگزار حمل هوایی کالا در حقوق ایران و کنوانسیون های بین المللی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف: مسئولیت کارگزار حمل هوایی کالا از موضوعات مهمی است که با توجه به حجم بالای حمل ونقل بار از مسیرهای هوایی نیازمند بحث و بررسی است. هدف مقاله حاضر این است که با توجه به مقررات مختلف قانون مدنی و قانون تجارت و کنوانسیون های بین المللی، مبنا و حدود مسئولیت کارگزار حمل هوایی کالا را مورد بررسی قرار دهد. مواد و روش ها: مقاله حاضر توصیفی- تحلیلی است. مواد و داده ها نیز کیفی است و از فیش برداری در گردآوری مطالب و داده ها استفاده شده است. ملاحظات اخلاقی: در این مقاله، اصالت متون، صداقت و امانت داری رعایت شده است. یافته ها: در قانون تجارت ایران، به دلیل آنکه در زمان تصویب آن، کارگزار حمل به معنای امروزی وجود نداشته، مقررات اختصاصی در قبال کارگزار حمل وجود ندارد. در چند دهه اخیر در حوزه صنعت حمل ونقل، متصدیان حمل هوایی به دو دسته کریرها و فورواردرها که معادل فارسی آن کارگزار حمل می باشد تقسیم گردیده اند. کریرهای هوایی شرکت ها و مؤسسات حمل هوایی هستند که صاحب وسیله حمل هوایی بوده و مستقلاً بارنامه حمل صادر نموده و طرف قرارداد کارگزار حمل قرار می گیرند. نتیجه: در مقابل کارگزاران حمل هوایی یا فورواردرها چگونگی عملیات حمل هوایی کالا را از طرف مالک کالا طراحی نموده و بدون آنکه خود مالک وسیله حمل هوایی باشند با مالک و ارسال کننده کالا، قرارداد حمل تنظیم و بارنامه صادر می کنند و سپس با تحویل کالا به متصدی حمل مالک هواپیما، برنامه حمل هوایی را هدایت نموده و پس از رسیدن کالا به مقصد، با تحویل گرفتن کالا از شرکت هواپیمایی مالک هواپیما، کالا را ترخیص و به گیرنده تحویل می دهد.Liability of air freight forwarders in Iranian law and international conventions
Background and Aims: The responsibility of the air freight broker is one of the important issues that needs to be discussed and investigated due to the high volume of air cargo transportation .The purpose of this article is to examine the basis and limits of the responsibility of the air freight broker according to the various provisions of the civil law and trade law and international conventions.
Materials and Methods: This article is descriptive and analytical. Materials and data are also qualitative and data collection was used in collecting materials and data.
Ethical Considerations: In this article, the originality of the texts, honesty and trustworthiness are respected.
Findings: In Iran's commercial law, due to the fact that at the time of its approval, there was no shipping agent in today's sense, there are no specific provisions for shipping agents. However, in the last few decades in the field of transportation industry, air transport operators have been divided into two categories, carriers and forwarders, whose Persian equivalent is transport broker.
Conclusion: On the other hand, air freight brokers or forwarders design how to carry goods by air on behalf of the owner of the goods, and without being the owner of the means of air transportation, they issue a transport contract and bill of lading with the owner and shipper of the goods, and then deliver the goods. He directs the air transportation program to the carrier of the aircraft owner, and after the goods arrive at the destination, after receiving the goods from the airline company of the aircraft owner, he clears the goods and delivers them to the recipient.