مدل بازاریابی سبزِ صنعت نفت مبتنی بر سیاست های کلی محیط زیست (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل بازاریابی سبز (رعایت ملاحظات زیست محیطی در کسب و کار) در صنعت نفت ایران بر اساس سیاست های کلی محیط زیست است. راهبرد این پژوهش، کیفی و مبتنی بر نظریه داده بنیاد است. جامعه آماری پژوهش، مدیران شرکت های زیرمجموعه وزارت نفت و اساتید بازاریابی دانشگاه ها می باشد. برای انتخاب نمونه از نمونه گیری هدف مند و گلوله برفی استفاده شد که بر اساس قاعده اشباع با انجام 18 مصاحبه این مهم حاصل شد. داده ها با استفاده از روش کدگذاری اشتراوس و کوربین و با نرم افزار MaxQda تحلیل گردید. بر اساس الگوی پارادایمی پژوهش نتیجه گیری شد حمایت دولت از صنعت سبز، منابع انسانی سبز و مسئولیت اجتماعی شرکت، عوامل زیربنایی مؤثر بر بازاریابی سبز بوده و هوش هیجانی مدیران در اجرای این شیوه از بازاریابی، نقش راهبردی دارد؛ البته باید در نظر داشت ظرفیت های بالقوه رقابتی در این رابطه نقش مداخله گر داشته و فرهنگ شرکتی سبز نیز شرایط زمینه ای را فراهم می آورد. از طریق هوش هیجانی مدیران، می توان پیامدهایی مانند ارتقاء طراحی، تولید و توزیع محصولات سبز، بهره وری و سودآوری شرکت، جلب رضایت مشتریان و ذی نفعان را کسب نمود.The Green Marketing model of the Oil Industry based on General Environmental Policies
The purpose of this research is to design a green marketing model for Iran's oil industry (an industry with high emissions, as the engine and driver of the country's development) based on general environmental policies. The strategy of this research is qualitative and based on grounded theory. The statistical population of the research is made up of managers of companies under the Ministry of Oil and marketing professors of universities. Purposeful and snowball sampling was used to select the sample, which was achieved based on the saturation rule by conducting 18 interviews. Data were analyzed using Strauss and Corbin coding method and MaxQda software. Based on the paradigm model of the research, it was concluded that government support, green human resources and corporate social responsibility are the basic factors effective on green marketing and the emotional intelligence of managers has a strategic role in implementing this method of marketing. Of course, it should be kept in mind that potential competitive capacities play an intervening role in this relationship and green corporate culture also provides background conditions. Through the managers' green emotional intelligence, it is possible to achieve consequences such as improving the design, production and distribution of green products, the productivity and profitability of the company, and the satisfaction of customers and stakeholders.