آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۸

چکیده

قتل نفس و سلب حیات از انسان از مهم ترین جرایم علیه اشخاص است. در نظام حقوقی اسلام مجازات قتل، درصورت عمدی، قصاص است، اما وقتی بحث افراد مهدورالدم مانند مرتد مطرح می شود، مسأله و ابهام در قصاص قاتل مطرح می شود. بر همین اساس هدف مقاله حاضر بررسی امکان قصاص مسلمان در ارتکاب جنایت عمدی بر مرتد از منظر فقهی و حقوق کیفری ایران است. مقاله پیش رو توصیفی تحلیلی است و با استفاده از روش کتابخانه ای به بررسی سؤال مورد اشاره پرداخته است. یافته ها بر این امر دلالت دارد از منظر فقهی مجازات مرتد تنها وظیفه امام و نائب امام و در زمان فعلی که ولی فقیه این اختیار را به محاکم دادگستری تفویض کرده و در حیطه شرح وظائف آن ها می باشد. از منظر حقوقی نیز اولاً قانون مجازات بحثی از مجازات مرتد به میان نیاورده است و بنابر اصل قانون بودن جرم و مجازات، مجازات مرتد در هاله ای از ابهام است، فقها نیز درخصوص نحوه مجازات مرتد اختلاف نظر دارند که مراجع قاضی به فتاوی به سادگی امکان پذیر نیست؛ از طرفی از مهم ترین چالش های تبرئه قاتل مرتد و عدم قصاص وی این است که اثبات ارتداد مقتول دشوار است. با اثبات ارتداد مقتول به دلیل این که قتل مرتد از وظایف حکومت است، دچار تعزیر می شود، اما چنانچه نتواند ارتداد مقتول را اثبات کند و یا اشتباه خود در این خصوص اثبات نماید قصاص می شود.

Muslim Self-Revenge in the Murder of an Apostate from the Perspective of Iranian Jurisprudence and Criminal Law

Suicide and taking life from a person is one of the most important crimes against individuals. In the Islamic legal system, the punishment for murder, if it is intentional, is retribution and this punishment is mentioned in the Holy Quran as the source of society's life, but when it comes to Wasted blood people like the apostates, the matter is completely different. According to the importance of the discussion of apostasy and at the same time the ambiguity in the situation of murder of apostates based on this, the purpose of this article is to examine the possibility of Muslim retribution in committing a deliberate crime against an apostate from the perspective of Iranian jurisprudence and criminal law… he upcoming article is descriptive and analytical and has investigated the mentioned question by using the library method. The findings indicate that from the point of view of jurisprudence, punishing the apostate is the only duty of the imam and vice-imam and at the present time, the guardian of jurisprudence has delegated this authority to the courts of justice and it is within the scope of their duties. From the legal point of view, first of all, the Penal Law has not discussed the punishment of the apostate and according to the principle of the law of crime and punishment, the punishment of the apostate is in an aura of ambiguity. The jurists also disagree about the way to punish the apostate, that it is simply not possible for the judge to issue a fatwa. On the one hand, one of the most important challenges of acquitting the apostate murderer and not retaliating against him is that it is difficult to prove the apostasy of the victim. By proving the apostasy of the victim, he will be punished because killing the apostate is one of the duties of the government, but if he cannot prove the apostasy of the victim or prove his mistake in this regard, he will be punished.

تبلیغات