تحلیل کتاب سنجی کیفیت خدمات در گردشگری ورزشی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف مطالعهٔ حاضر تجزیه وتحلیل مضامین و روندهای در حال ظهور علمی در تحقیقات کیفیت خدمات در گردشگری ورزشی برای کشف جهت های تحقیقاتی آینده است. پژوهشگران می توانند به موارد غفلت شده و پژوهش های داغ در آن حوزه ها پی ببرند و در پژوهش های آتی خود آن ها را مدنظر قرار دهند. این پژوهش از نوع تحقیقات علم سنجی بود و از تحلیل شبکه های اجتماعی برای بررسی هم تألیفی و هم رخدادی واژگان و ضریب همکاری استفاده شد. جامعهٔ پژوهش شامل مطالعات نشریات نمایه شده در پایگاه وب آو ساینس (Web of Science) تا می 2023 بود که تعداد 77 مقاله درخصوص کیفیت خدمات در گردشگری ورزشی به عنوان نمونه انتخاب و با استفاده از نرم افزار VOSviewer تجزیه وتحلیل شد. یافته ها نشان داد تحقیقات کیفیت خدمات در گردشگری ورزشی در 2020 به بیشترین میزان رسیده بود و امریکا بیشترین تحقیقات را در این حوزه انجام داده بود. تا قبل از 2019، واژه های رضایت، نیات رفتاری، وفاداری، انگیزه و تصویر مقصد جزء واژگان پرتکرار بود و واژه های جام جهانی، آثار اقتصادی، رویدادهای ورزشی، محیط فیزیکی، تجزیه وتحلیل کتاب سنجی، نگرش، مهمان نوازی، هم آفرینی و مقاصد بعد از 2019 بیشترین تکرار را داشتند. همچنین، بیشترین میزان استنادات مربوط به مقالهٔ شانک و چلادورای (2008) بود. بنابراین، با توجه به یافته های تحقیق، محققان حوزهٔ کیفیت خدمات در گردشگری ورزشی می توانند با مطالعهٔ این تحقیق مقالات پراستناد، نویسندگان شاخص، نشریات معتبر و همچنین کلیدواژه های رایج در سال های اخیر را شناسایی و تحقیقات آیندهٔ خودشان را براساس این موارد طرح ریزی کنند.Bibliometric Analysis of Service Quality in Sports Tourism
This study aims to analyze emerging scientific themes and trends in service quality research in sports tourism to explore future research directions. Researchers can find out about neglected cases and hot research in those areas and consider them in their future research. This research was scientometrics research and social network analysis was used to investigate co-authorship and co-occurrence of vocabulary and cooperation coefficient. The research population consisted of studies of journals indexed in Web of Science until May 2023 and 77 articles on the quality of services in sports tourism were selected as samples and analyzed using VOSviewer software. The findings showed that service quality research in sports tourism had reached the highest in 2020 and the United States conducted the most research in this area. Before 2019, the words satisfaction, behavioral intentions, loyalty, motivation and destination image were the most frequent words and the words World Cup، economic effects، sporting events، physical environment, bibliometric analysis، attitude and hospitality were the most frequent after 2019. The highest amount of citations was related to Shonk et al. (2008). Therefore, according to the findings of the research, researchers in the field of service quality in sports tourism can identify citation articles, index authors, reputable journals, as well as common keywords in recent years and plan their future research based on these cases.