آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶

چکیده

زمینه و هدف: امروزه گردشگری یکی از منابع اصلی درآمد بسیاری از کشورها است. توسعه گردشگری علاوه بر توجه به زیرساختهای این صنعت، نیازمند برنامه ریزی جامع عوامل ترغیب کننده قابل درک از سوی گردشگران است. برنامهریزی شهری بیوفیلیک که از دهه 90 میلادی به اجرا درآمد، رویکردی است که بهصورت جامع برای بسیاری از عوامل راهحلهای عملی ارائه مینماید. لذا هدف این تحقیق الگوسازی برنامهریزی و رویکرد بیوفیلیک در گردشگری شهر مهاباد میباشد. روش بررسی: پژوهش حاضر، بهروش توصیفی- تحلیلی و با هدف شناسایی و اولویتبندی بیوفیلیک گردشگری انجام شدهاست. دادههای پژوهش بهصورت کتابخانهای و همچنین بهروش میدانی از طریق پرسشنامه جمعآوری گردید. سنجش روایی پرسشنامه با استفاده از روایی محتوایی انجام شده و نیز، برای سنجش پایایی نیز از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شدهاست که میزان آن 0.77 دارای ضریب قابل قبولی میباشد.یافته ها و نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که هر دو فرضیهی پژوهش مورد تایید واقع شد و شاخصهای شهر بیوفیلیک در مهاباد بر تصویر احساسی، تصویر ادراکی، تبلیغات دهان به دهان و قصد بازدید گردشگران تأثیرگذار بوده است و بیشترین تأثیرپذیری مربوط به عامل تبلیغات دهان به دهان و کمترین تأثیرپذیری مربوط به عامل قصد بازدید گردشگران بوده است. همچنین طبق نظر کارشناسان تحقیق اولین شاخص شهر بیوفیلیک که برای منطقهی مورد مطالعه ضرورت دارد، افزایش احداث پارکها در سلسلهمراتب شهری میباشد.

Biophilic Approach in Urban Tourism (Case Study: Mahabad township

 Background and Aim: Today, tourism is one of the main sources of income in many countries. Tourism development, in addition to paying attention to the infrastructure of the industry, requires comprehensive planning of understandable encouragement factors by tourists. Biophilic urban planning, which has been implemented in the 1990s, is a comprehensive approach to many factors of practical solutions. Therefore, the purpose of this research is to model the planning and biofilic approach to tourism in Mahabad.Methodology:  The present study was conducted in a descriptive-analytical method with the aim of identifying and prioritizing the biofilic tourism. Research data was collected in a library as well as in the field through the questionnaire. Coronbach's alpha coefficient has been used using content validity and also has an acceptable coefficient of 0.77.Findings and Conclusion:  The results of the study indicate that both the research hypotheses were confirmed and the Biofilic Indicators in Mahabad have been affected by emotional image, perceptual image, oral advertising, and intention to visit tourists, and the most influential of the mouth -to -mouth advertising factor The least impact was related to the intention to visit tourists. Also, according to the research experts, the first biophyllic city index needed for the study area is to increase parks in the urban hierarchy.

تبلیغات