مروری بر سیر تکاملی برهم کنش انواع مولفه ها در مدل های آموزش تغییرات اقلیمی
آرشیو
چکیده
با توجه به اهمیت چالش تغییرات اقلیمی و به تبع آن طیف وسیع آسیب های ناشی از آن، بررسی دقیق و موشکافانه ی مدل های آموزش تغییرات اقلیمی برای نهادینه سازی آموزش به عنوان یکی از موثرترین راهکارهای مقابله با این بحران، بسیار حائز اهمیت است. در دهه اخیر مدل های مختلفی اینگونه آموزش ها را مورد بررسی قرار داده اند که با توجه به تنوع مولفه های این مدل ها، طبقه بندی این مولفه ها جهت کاهش پراکندگی و همچنین استقرار تفکر سیستمی نسبی ضروری به نظر می رسد. از این رو براساس نتایج این مقاله و با استناد به منابع کتابخانه ای و اینترنتی و بر مبنای ادبیات نظری موضوع، می توان گفت که در تمام مدل ها دو مولفه دانش و رفتار با مصادیق گوناگون نقش کلیدی دارند. مولفه دانش به عنوان نیروی محرکه ی اغلب مدل ها با مصادیقی نظیر دانش محتوایی، اطلاع رسانی، عوامل شناختی، درک شرایط و آگاهی، حضور دارد. از طرفی از مولفه رفتار به عنوان خروجی و هدف نهایی اغلب مدل ها تحت عنوان رفتار و اقدام یاد شده است. در طیف مدل های مورد بررسی از آستانه دانش تا آستانه رفتار، مولفه های بینابینی در ابعادی چون، بعد فردی، بعد اجتماعی و بعد سیاسی حضور دارند که موجب ارتباط و پیوستگی موثر بین مولفه ها و در نهایت هم افزایی اثر موج آموزشی می شوند. برای مولفه های بعد فردی، مصادیقی نظیر امیدواری، نگرانی، مهارت های تفکر، انگیزه، سبک ها و رفتارهای شخصی و هویت را می توان نام برد. از طرفی در اغلب مدل ها، بعد اجتماعی با مولفه هایی مانند درگیر کردن، هنجارهای اجتماعی، ارزش ها، مشارکت و جامعه شناخته شده است. بعد سیاسی نیز دارای مصادیقی همچون جهت گیری های سیاسی، جهان بینی، جهت گیری آینده و عدالت است.An overview of the evolution of the interaction of various components in climate change education models
Considering the importance of the challenge of climate change and the wide range of damages caused by it, a detailed and scrutinizing study of climate change education models for the institutionalization of education as one of the most effective ways to deal with this crisis is very important. It is important. In the last decade, various models of such education have been examined, and considering the diversity of the components of these models, the classification of these components is considered necessary to reduce dispersion and also to establish relative systemic thinking. It arrives Therefore, based on the results of this article and citing library and internet sources and based on the theoretical literature of the subject, it can be said that in all models, the two components of knowledge and behavior play a key role with various examples. The knowledge component is present as the driving force of most models with examples such as content knowledge, information, cognitive factors, understanding of conditions and awareness. On the other hand, the behavior component as the output and final goal of most models is referred to as behavior and action. In the range of investigated models, from the threshold of knowledge to the threshold of behavior, intermediate components are present in dimensions such as individual dimension, social dimension, and political dimension, which cause effective connection and continuity between the components and ultimately synergize the effect of the educational wave. they become For the components of the individual dimension, examples such as hope, worry, thinking skills, motivation, personal styles and behaviors, and identity can be mentioned. On the other hand, in most models, the social dimension is known with components such as involvement, social norms, values, participation and society. The political dimension also has examples such as political orientations, worldview, future orientation and justice.