آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۴

چکیده

این مقاله درصدد است تا روابط جنسیت شخصیت های داستانی و مکان را در داستان کوتاه طعم گس خرمالوی زویا پیرزاد با تکیه بر نظریه نشانه شناسی مکان بررسی کند. در این داستان زندگی زنی سنتی روایت می شود که تا پایان داستان از پوسته کلیشه های جنسیتی خارج نمی شود. خانه (مکان) که در طعم گس خرمالو نقش محوری دارد، قلمرویی پر از نشانه هاست که به بخشی از هویت شخصیت زن مبدل می شود. درواقع خانه و فعالیتهای درون آن هویتی زنانه و بیرون و هرآنچه متعلق به آن است، هویتی مردانه می یابند. نتایج پژوهش نشان می دهد که طعم گس خرمالو در بازنمایی جنسیت (زن/ درون و مرد/ بیرون) با تکیه بر نشانه ها موفق عمل کرده است.

Representation of gender in place in Zoya Pirzad's short story " The Acrid taste of Persimmon "

The present article seeks to examine the relationship between the gender of fictional characters and place in Zoya Pirzad's The Acrid taste of Persimmon Short Story, based on the theory of place semiotics. In this story, the life of a traditional woman is narrated who does not leave the shell of gender stereotypes until the end of the story.The house (place), which plays a pivotal role in The Acrid taste of Persimmon, is a realm full of signs that become part of the identity of the female character. In fact, the house and the activities inside it find a feminine identity and outside and everything that belongs to it, they find a masculine identity.The results show that the Acrid taste of Persimmon has been successful in representing gender (female / inside and male / outside) by relying on symptoms.

تبلیغات