کلیدواژه‌ها: بوم گرایی بلاغت تشبیه سایه ملخ

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۳۹ - ۵۷
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۴

چکیده

سایه ملخ از جمله  رمانهای واقعگرای حوزه ادبیات دفاع مقدّس است که ماجراهای آن در محیطی روستایی اتفاق افتاده است. وقایع این داستان در بیانی تشبیهی و زبانی محسوس و ملموس به تصویر کشیده شده است. نقش بلاغی تشبیه در این داستان علاوه بر خلق زیبایی های تصویری و زبانی، انتقال نوع نگاه و حس روستانشینان به طبیعت و عناصر آن است. بررسی فرمالیستی و بلاغی این اثر که با روش توصیفی- تحلیلی و با رویکردی بومگرایانه صورت گرفته است، نشان می دهد که بیشتر تشبیه های این داستان  ناظر بر تجربه زیسته راوی دردل  طبیعت و رابطه مبتنی بر دو عنصر لذّت و ترس است. رابطه لذت بخش انسان از طبیعت در فضایی آرام، روشن و مأنوس شکل می گیرد و از سوی دیگر رابطه مبتنی بر ترس شامل  سه گونه ترس از گرسنه ماندن، شکار شدن و تاریکی با تصاویر گوناگون در تشبیهات این داستان متجلی شده است که البته این ترسها بر نوع رفتار شخصیت های داستان نسبت به محیط زیست تأثیرگذاشته است. بی شک تشبیه های محیط زیستی در این رمان در خلق فضاها، شخصیت پردازی ها، ایجاد گفتمان زیست محیطی، فراخواندن محیط زیست به کانون توجه و جلوگیری از محو شدن آن، نقش اساسی داشته است.

Eloquence rhetoric with an ecological approach (Case study: The novel of the locust shadow)

 In this study, the formalism of the ecological orientation of the novel Sayeh Malakh is based on the element of simile and using the technique of content analysis. Sayeh Malakh is one of the realist novels in the field of sacred defense literature, the realism of which is depicted in a comparative and tangible linguistic expression. The results of this study show that the simile in this novel is a key element in realizing the events of the story and since the events of the novel have taken place in a rural setting, most of the comparisons are about nature and the environment around which the main narrator lives and his epistemological world is quite familiar with. The environmental comparisons in this novel have played a major role in creating spaces, characterizations, and creating an environmental discourse and calling the environment to the center of attention and preventing it from fading. Most importantly, the analysis of the environmental discourse in this novel is based on three types of fear (fear of starvation, hunting, and darkness) that form the basis of human interaction with the environment.

تبلیغات