چکیده

در این پژوهش که با روش توصیفی- تحلیلی و آماری انجام شده است و رویکرد آن از دیدگاه نشانه- معناشناسی گفتمانی در روایت های کلاسیک است؛ کوشش شده است که مسأله پیروی یا عدم پیروی الگوی فرایند کنشی سوژه ها برای تصاحب، بازتصاحب یا حفظ ابژه از یک الگوی خاص، در روایت 201 قصّه عامیانه کوتاه ایرانی- گردآوری شده به کوشش انجوی شیرازی در مجموعه چهار جلدی عروسک و سنگ صبور، دختر نارنج و ترنج، گل با صنوبر چه کرد و گل بومادران- واکاوی شود. یافته ها نشان داد که زندگی روایی 661 سوژه حاضر در این قصّه ها همانند یک ضرباهنگ تکرار شوند که دچار گسست و نوسان ضرباهنگ می شود و در آخر دوباره یک ضرباهنگ تکرارشونده پیدا می کنند، از یک الگوی مادر با متغیرهای گوناگون پیروی می کنند که دگرگونی متغیرهای آن، 19 گونه خرده ضرباهنگ را در این قصّه ها ایجاد کرده است که در این پژوهش بر پایه اعداد یک تا نوزده نام گذاری شده اند.

The Rhythm of Narrative In Iranian Folk Short Stories By Enjavi Shirazi From the Viewpoint of Discourse Semi-Semantic in Classical Narratives

This research with descriptive-analytic and statistical methods and its approach is from the view point of Semi- Semantic in classical narratives, tries to analyze the problem of following  or non-following of subjects acting  pattern for possessing or repossessing or protecting the object, of a special pattern in201 Iranian folk short stories collected by Enjavi Shirazi in a four-volume collection: Arousak and Sang-e Sabour, Dokhtar-e Narenj and Toranj, Gol ba Senowbar Che Kard and Gol-e Boumadaran. The results of this research show that the narrative procedure of 661 existing subjects in these stories, just like a repetitive rhythm, involves partition and rhythm vacillation and at last, finds a repetitive rhythm again. This type of narrative procedure follows a proto pattern with different variables that the changing of its variables, creates 19 types of sub-rhythm in these stories, and are listed based on the numbers from one to 19 in this research.

تبلیغات