کارکرد توحید اجتماعی در بازسازی تمدن اسلامی و الزامات آن با تأکید بر قرآن و اندیشه های آیت الله خامنه ای (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
از مهم ترین کارکردهای توحید اجتماعی، نقش آن در بازسازی تمدن اسلامی است. طرح ایده توحید به مثابه دکترین اجتماعی توسط آیت الله خامنه ای و همچنین لزوم عبودیت تام در مقابل خداوند به شکل حداکثری، فرضیه نقش آفرینی توحید اجتماعی را در بازسازی تمدن سازی اسلامی تقویت می کند. مقاله حاضر برای اثبات فرضیه فوق در صدد است با محوریت قرآن و اندیشه های آیت الله خامنه ای، برون داد خوانش اجتماعی از توحید را در مبادی نظری فرایند بازسازی تمدنی نشان داده، الزامات آن را تبیین کند. حاصل اینکه هر دو بخش ابزاری و اصلی تمدن نوین اسلامی با خوانش اجتماعی از توحید صبغه جدیدی می یابند. ایدئولوژی این تمدن، ایمان اجتماعی و محوریتش امت و جامعه توحیدی فراجغرافیایی است و رهبری آن را معصومان و نایبانشان به صورت ممتد و فراتاریخی عهده دارند. نظام سازی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بر پایه فقه اجتماعی و پویا حول محور توحید و تکثیر آن، انباشته شدن خواست اجتماعی بر اساس عاملیت و کنش گری توحیدی و نگاه انتقادی به تمدن های غیرتوحیدی و ناکارآمد از لوازم این امرند.The Function of Social Monotheism in the Reconstruction of Islamic Civilization and its Requirements with an Emphasis on the Quran and the Ayatollah Khamenei’s Thoughts
One of the most important functions of social monotheism is its role in the reconstruction of Islamic civilization. The idea of monotheism as a social doctrine by Ayatollah Khamenei, as well as the necessity of total servitude to God in the maximum form, strengthens the hypothesis of the role of social monotheism in the reconstruction of Islamic civilization. In order to prove the above hypothesis, this paper aims to show the output of the social reading of monotheism in the theoretical foundations of the process of civilization reconstruction, and explain its requirements, focusing on the Qur'an and the thoughts of Ayatollah Khamenei. As a result, both instrumental and main parts of the new Islamic civilization find a new color with the social reading of monotheism. The ideology of this civilization is the social faith and its centrality is the ummah (nation) and the transgeographic monotheistic society, and its leadership is carried out by the innocents and their representatives in a continuous and transhistorical manner. The requirements are political, social and economic system-building based on social and dynamic jurisprudence around monotheism and its proliferation, accumulation of social will based on monotheistic agency and activism, and a critical look at non-monotheistic and ineffective civilizations.