آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۷

چکیده

The present study intends to investigate the contours of gender performativity in Azar Nafisi’s Reading Lolita in Tehran (2003), which depicts Nafisi’s life experiences in Iran in the 1970s and the 1980s. Drawing upon Judith Butler’s conceptualization of gender performativity, this research probes into the notion of gender roles and gendered subjectivity during the period Nafisi’s narrative covers. The central questions of this research are: 1. How do the contemporary codes of normativity define gender performativity in Nafisi’s Reading Lolita in Tehran? 2. How do the major characters of Nafisi’s memoir react to their gender roles, and to what effect? To answer the stated questions, this study adopts Judith Butler’s theory of gender performativity, which pivots around her view of gender as a social construct. The study reveals that the regulative social structure defines certain gender-oriented roles for both sexes and monitors their implementation. It also shows that the contemporary political system, with its regulative and punitive laws and homogenizing strategies, normalizes and bolsters male domination, and propagates stereotypical gender roles. The characters’ resistance, however, usually ends in the consolidation and absorption of a new set of gender clichés, which is mostly Westernized; put differently, the rejection of certain gender-based performances generally leads to the performance of another set of gender roles.  

بررسی مفهوم «اجراگری جنسیتی» جودیث باتلر در رمان لولیتا خوانی در تهران آذر نفیسی

مطالعه حاضر بر آن است که به مفهوم اجراگری جنسیتی جودیث باتلر در لولیتا خوانی در تهران (1382) اثر آذر نفیسی بپردازد. این اثر، که شامل مجموعه خاطرات نویسنده می شود، تجربیات و زندگی نفیسی در ایران را در دهه های 1350 و 1360 به تصویر می کشد و سعی دارد با تکیه بر نظرات باتلر پیرامون اجراگری، هم ویژگی های اجراگریِ اثر منتخب و هم رفتارها و هنجارهای جنسیت-مدار غالب در بازه زمانی این اثر را معرفی نماید. پرسش های محوری این پژوهش عبارتند از: 1. چه هنجارسازی های رفتاری و هویتی در شکل گیری اجراگری ِ جنسیتی در شخصیت های اصلی اثر برگزیده نقش دارند؟ 2. شخصیت ها چگونه در برابر اجراگریِ جنسیتی مقاومت می کنند و نتیجه ی آن چیست؟ برای پاسخ به سوالات مطرح شده، مطالعه حاضر کاربردپذیری شاخص های نظریه ی اجراگری جنسیتیِ جودیث باتلر و برداشت او از جنسیت به عنوان یک بر ساخت فرهنگی-اجتماعی را در اثر روایی نفیسی بررسی می کند. این جستار نشان می دهد که پس از انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، قوانین نظارتی، سیاست های همگون ساز، هنجارسازی های نظام مند، نقش های جنسیت مدارانه جدیدی را عادی سازی کردند و رواج دادند. برخی از هنجارهای جنسیت مدار دچار تغییراتی بنیادین شدند و جای خود را به هنجارهای جنسیت مدار جدیدی دادند. در مواردی نیز، مقاومت شخصیت ها یا تلاش آن ها برای واژگون سازی هنجارهای جدید منجر به رفتارهای جنسیت مدار دیگری شد که عمدتاً از الگوهای اجراگرایی و کلیشه های جنسیتی غربی اقتباس شده بودند.  

تبلیغات