آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۲

چکیده

هدف اصلی تحقیق حاضر، طراحی مدل تأثیر سبک زندگی و سواد رسانه ای بر هویت اجتماعی در سازمان های ورزشی کشور است. 384 نفر از کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان کل کشور با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای به صورت داوطلبانه در تحقیق شرکت نمودند و از پرسشنامه های «هویت اجتماعی» صفاری نیا (1390) دارای 20 گزاره، پرسشنامه «سواد رسانه ای» فلسفی(1393) شامل 22 سوال و نیز پرسشنامه «سبک زندگی» (QSL) لعلی و همکاران (1391) شامل 70 سؤال استفاده شد. روایی پرسشنامه ها با استفاده ازروایی صوری و نظرات 10 تن از متخصصان و ضریب پایایی با استفاده از روش آلفای کرونباخ مطلوب و بیش از 70/0 گزارش شد. در بخش تجزیه و تحلیل یافته ها، از آزمون کلموگروف –اسمیرنف جهت بررسی نرمال بودن توزیع یافته ها و از روش تحلیل مسیر و  مدل معادلات ساختاری برای تحلیل داده ها استفاده گردید. نتایج نشان داد مدل تحقیق از برازش کافی برخوردار است میزان( 09/0= RMSEA) و همچنین شاخص های برازش مقدار GFI، CFI و NFI به ترتیب برابر با 85/0 ، 89/0 و 88/0 به دست آمد. علاه بر آن، بین سبک زندگی با هویت اجتماعی ارتباط معنی دار و مستقیم (74/2 = t و21/0=R)، بین سواد رسانه ای با هویت اجتماعی معنی دار و مستقیم (22/5 = t و444/0=R)  و نیز بین سبک زندگی و سواد رسانه ای معنی دار و مستقیم (22/5= t و44/0=R) وجود دارد.

Relationship between Lifestyle Model, Media Literacy and Social Identity in Sports Organizations

The research is to study the effect of lifestyle and media literacy on social identity in sports organizations. 384 employees of the General Departments of Sports and Youth of the whole country participated in the research voluntarily using cluster sampling method and answered the social identity questionnaire of Saffarinia (2011) with 20 statements, the media literacy questionnaire by Filsafi (2014) included 22 questions as well as Lifestyle Questionnaire (QSL) Lali et al. (2012) including 70 questions. The validity of the questionnaires was reported more than 0/70 using face validity and opinions of 10 experts and the reliability coefficient using Cronbach's alpha method was optimal. In the analyzed part, Kolmogorov-Smirnov test was used to check the normality of the distribution of findings and path analysis method and structural equation model were used for data analysis.  The results showed that there was a sufficient fit between the research model (RMSEA = 0/09) and also the fit indices of GFI, CFI and NFI were 0/85, 0/89 and 0/88, respectively. In addition, there was a significant and direct relationship lifestyle and social identity (t = 2/74 and R = 21), significant and direct relationship between media literacy and social identity (t = 5/22 and R = 44) and significant and direct relationship between lifestyle and media literacy (t = 5/22 and R = 44).

تبلیغات