از رویا تا واقعیت؛مطالعه ای انتقادی از پیامدهای مشارکت جوانان در شرکت های بازاریابی شبکه ای (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
فروش شبکه ای از دو دهه قبل در ایران آغاز شد. هرچند این نوع تجارت از همان ابتدا مسائل فراوانی را برای کشور به وجود آورده بود و از فعالیت آنان جلوگیری شد، اما بااین حال در سال های اخیر به شیوه های جدیدی ادامه فعالیت می دهد. پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد کیفی و بهره مندی از روش مردم نگاری انتقادی تدوین شده است. در این روش، از رویکرد پنجگانه کارسپیکن بهره گرفته شده و سعی گردیده است با استفاده از مشاهده مشارکتی پنهان و همچنین مصاحبه های عمیق از تجربه افراد از حضور در شرکت های بازاریابی شبکه ای، پیامدهای مشارکت جوانان در این شبکه ها مورد واکاوی و بررسی قرار گیرد. در طول پژوهش نیز سعی شد قابلیت اعتماد و اتکاپذیری پژوهش حفظ شود. همچنین ملاحظات بازاندیشانه نیز به کار گرفته شدند. یافته ها در قالب مفاهیم و مقولاتی چون سود و هزینه نامتوازن، حذف دو سویه سیستمی، تردیدهای فراخود، خلق فاصله با جامعه، آوار آرزوها، دغدغه های فرساینده، فرسایش امید و آرزو، آسیب پذیری عاطفی اعضا، کاریکاتوری بودن بازاریابی شبکه ای و ... استخراج شدند. یافته ها در نهایت مورد بحث قرار گرفتند.From Dream to Reality: A Critical Study on the Consequences of Youth Participation in Network Marketing Companies
The entry of network sales to Iran back in 1379 (Hijri Shamsi), which was declared illegitimate in 1384, causing many problems in the country. Subsequently, in spite of the many hardships, a number of representatives of the Ministry of Intelligence, the Ministry of Industry, Mine and Trade, the Ministry of Defense, and the Prosecutor General's Office were formed as a monitoring committee for network marketing activities over the course of several years, and its secretariat at the Department of Affairs Tradesmen and merchants of the Ministry of Industry, Mining and Trade. Eventually, on 6/6/1390, the first license was given to one of the network marketing companies, and since that time, we continue to see the growth of such companies. In this paper, we have tried to use the qualitative approach and the benefit of the critical ethnographic approach in the framework of the five-dimensional business approach, the experience of individuals from the presence of network marketing companies and the process that they understand and experience and, ultimately, the results that they are concerned with. To be Hence, a one-year obscure collaborative observation was conducted in four of the network marketing companies. During this process, interviews were conducted by interviewing and identifying people who refused to respond to profound interviews with 16 people who had a long history of withdrawal from network marketing companies. Findings In the form of concepts and categories such as unbalanced profit and cost, the elimination of two systems of system, extra ambiguity, the creation of distance with society, debris of desires, erosion concerns, erosion of hope and wish, affective vulnerability of members, caricature of network marketing, and ... extracted and explained.