آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۸

چکیده

امروزه در هر کشور اسلامی، افراد غیرمسلمان با عقاید گوناگون حضور دارند و در کنار مسلمانان زندگی می کنند. آمارها نشان می دهد ارتکاب جرائم، توسط بزهکاران غیرمسلمان، امری شایع است. مجموعه احکام کیفری موجود در مذاهب فقهی اسلامی و بررسی مبانی این احکام، می تواند خط مشی مفیدی برای قانونگذاران اسلامی در تصویب قوانین کیفری برای غیرمسلمانان باشد. لذا بررسی تطبیقی احکام فقهی در رابطه با جرائم حدی غیرمسلمانان در جامعه اسلامی ضروری به نظر می آید. جرائمی که میزان مجازات آن در شریعت اسلامی معین باشد، جرائم حدی است. جرائم حدی مورد اتفاق فقهای اسلامی عبارتند از: قذف، شرب خمر، زنا، سرقت و محاربه. فقهای اسلامی، احکام کیفری مسلمانان و غیرمسلمانان را در پاره ای از مجازاتهای حدی متفاوت دانسته اند. با تغییر تعابیر قلمرو کشورهای اسلامی، به وجود آمدن مفاهیم جدید دولت، ملت، شهروند، قوانین بین المللی و مشارکت غیرمسلمانان در دفاع از کشور اسلامی به نظر می رسد موضوعیت قرارداد ذمه و پرداخت جزیه و تفاوت در نظام حقوقی و کیفری به خاطر باور فرد مجرم، به پایان رسیده است. فرامین قرآن در برپایی عدالت اجتماعی، مقتضی مساوات اجرای احکام کیفری بر مسلمانان و غیرمسلمانان است. می توان گفت مجرمین مسلمان و غیرمسلمان در ارتکاب جرائم حدی قذف، زنا، سرقت و محاربه به صورت یکسان مجازات می گردند. در جرم شرب خمر به دلیل عدم اعتقاد غیرمسلمانان به حرمت این ماده، مجازات حدی فقط در صورت تظاهر بدان، اجرا می شود. این پژوهش، ضمن بررسی نظریات فقهای هفت مذهب امامیه، حنفیه، زیدیه، مالکیه، شافعیه، حنابله و ظاهریه به شیوه توصیفی تحلیلی نشان می دهد دین و باور مجرم در اجرای مجازات حدی مؤثر نیست.

A comparative study of the Haddi punishments on Non-Muslims in Islamic jurisprudence

Today, in every Islamic country, non-Muslims with different beliefs are present and live alongside Muslims. Statistics show that committing crimes by non-Muslim criminals is common. The collection of criminal rulings in Islamic jurisprudence schools and the examination of the foundations of these rulings can be a useful policy for Islamic legislators in approving non-Muslim criminal laws. Therefore, a comparative study of jurisprudence regarding non-Muslim crimes (Punishment stipulated in Shariah) in Islamic society seems necessary. Crimes for which the amount of punishment is determined in Islamic Sharia are stipulated Punishment: Qazf (i.e., accusing unjustly someone of doing adultery and/or sodomy), drinking alcoholic drinks, adultery, theft, and Muharebeh (going to war with the Islamic government governing the country you reside in) are considered by Islamic jurists. Islamic jurists have considered the criminal laws of Muslims and non-Muslims to be different in some punishments. With the changing interpretations of the territory of Islamic countries, the emergence of new concepts of government, nation, citizenship, international laws and the participation of non-Muslims in the defense of the Islamic country, it seems to have ended: the subjectivity of the contract with Zimmis and payment of jizya and the difference in the legal and criminal system due to the belief of the criminal person. The commands of the Quran in the establishment of social justice require equal execution of criminal sentences on Muslims and non-Muslims. It can be said that Muslim and non-Muslim criminals are punished in the same way for committing the crimes of Qazf, adultery, theft, and fighting (Muharebeh going to war with the Islamic government governing the country you reside in). In the crime of drinking alcohol, due to non-Muslims' lack of belief in the sanctity of this article, a limited punishment will be implemented only if they pretend to commit the crime. This research, while examining the opinions of the jurists of the seven Imamiyyah, Hanafiyyah, Zaydiyyah, Malikiyyah, Shafi'iyyah, Hanbaliyyah and Zahiriyyah, shows in a descriptive and analytical way that the criminal's religion and beliefs are not effective in the implementation of punishment.

تبلیغات