آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۳

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف آسیب شناسی اشتغال به کار در فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی رشته مشاوره انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع کیفی و با روش تحلیل مضمون انجام گرفته است. جامعه مورد مطالعه فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی رشته مشاوره بود که 15 نفر با روش هدفمند و گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. نمونه گیری تا جایی ادامه یافت که با افزایش حجم نمونه، حجم داده ها به شکل چشمگیری افزوده نمی شد و در واقع داده ها به حد اشباع رسیدند. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. سوالات بازپاسخ مصاحبه، مبتنی بر مبانی نظری الگوی شغلی چندمحوری شفیع آبادی تدوین شده بود و بعد از کدگذاری اولیه، به تحلیل مضامین و دسته بندی مقوله ها پرداخته شد. یافته ها: تحلیل یافته های حاصل از مصاحبه منجر به استخراج 2 مضمون اصلی، 6 مضمون نیمه فرعی و 22 مضمون فرعی درباره چالش های اشتغال از 88 کد شده است. مضامین اصلی عبارتند از چالش های درون فردی و چالش های برون فردی؛ چالش های درون فردی شامل 2 مضمون نیمه فرعی مسائل شخصیتی و مسائل شناختی است و چالش های برون فردی شامل 4 مضمون نیمه فرعی تحت عنوان مسائل اقتصادی، مسائل آموزشی، مسائل فرهنگی-اجتماعی و مسائل حرفه ای بود. نتیجه گیری: یافته های بدست آمده از مضامین فرعی مسائل شناختی و شخصیتی نشان می دهند که شناخت ابعاد مختلف رشته تحصیلی در زمان انتخاب آن و ویژگی های شخصیتی در انتخاب و یافتن شغل متناسب با رشته تحصیلی فارغ التحصیلان مشاوره حائز اهمیت است. همچنین نتایج بدست آمده از مضامین چالش های برون فردی نیز نشان می دهند، معضلات اقتصادی و معیشتی، آموزش کم کیفیت و غیرکاربردی در دوره کارشناسی دانشگاه ، عدم تنوع در شغل های مرتبط، دشواری حرفه مشاوره و زمان بر بودن، موانعی هستند که باعث می شوند دانشجویان این رشته پس از فراغت از تحصیل، نتوانند در شغل متناسب با رشته مشاوره مشغول به کار شوند.

Employment Pathology in Undergraduate Counseling Graduates: A Qualitative Study

Aim: The present study was conducted with the aim of employment pathology in undergraduate counseling graduates. Methods: The present study is qualitative and has been done by content analysis method. The study population was undergraduate counseling graduates in which 15 people were selected as a sample by targeted and snowball methods. Sampling continued until the data reached saturation. Semi-structured interviews were used to collect data. After the initial coding, the topics were analyzed and the categories were categorized. Findings: The analysis of the findings of the semi-structured interview led to the extraction of 2 main themes, 6 sub-themes and 23 sub-themes on employment challenges from 88 codes. The main themes are intrapersonal challenges and extrapersonal challenges; Intrapersonal challenges include two sub-themes: personality issues and cognitive issues, and interpersonal challenges include four sub-themes: economic issues, educational issues, socio-cultural issues, and professional issues. Conclusion: Findings obtained from the sub-themes of cognitive and personality issues show that it is important to know the different dimensions of the field of study at the time of choosing it and personality traits in choosing and finding a suitable job appropriate to their field of study. The results obtained from the sub-topics of external challenges also show that the unhealthy economic situation and livelihood problems on the failure to achieve a job commensurate with education, poor quality and non-practical education in the undergraduate course, lack of diversity in related jobs, the difficulty of the counseling profession and the time consumption are obstacles that make it difficult for graduates of this field at the undergraduate level to be employed in more suitable jobs.

تبلیغات