کلیدواژه‌ها: مسئولیت مدنی شهرداری ساختمان سازی نظارت

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۸۷ - ۱۰۶
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۳۸

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۱

چکیده

تحلیل مسئولیت مدنی شهرداری در ساختمان سازی بر اساس نظریه تقصیر، به لحاظ سختی اثبات تقصیر، حقوقِ زیان دیده را در معرض خطر قرار داده و اصل جبران کلیه خسارت را تحت تأثیر قرار می دهد. از این رو، با مداقه در رویکردهای جدید تقنینی من جمله مواد 14، 20، 143، 515، 517 و 518 قانون مجازات اسلامی و ماده 184 قانون کار، ماده 11 قانون مسئولیت مدنی و مواد 668 و 669 قانون آیین دادرسی کیفری می توان از یک تغییر رویه در مبنای مسئولیت مدنی سخن به میان آورد و در این رویکرد از مسئولیت مدنی، قاضی نیازی ندارد برای هر مسئولیت مبنای ویژه ای را پیدا کند؛ چراکه انتساب نظریه خاص نمی تواند پاسخ گو باشد و می بایست قاضی قابلیت انتسابِ خسارت به رفتار شخص را که معیار خطا، داوری عرف است پیدا کند؛ که این استناد خسارات یا ضرر به رفتار شهرداری به طرقِ مختلف من جمله کوتاهی یا عدم انجام تکالیف ایجابی (تعهد به وسیله) و نظارت (تعهدات به نتیجه) اثبات می گردد. تکالیف شهرداری به دو صورت نظارت (نظارت بر نظارت اصولاً در ساختمان های دارای پروانه ساخت و نظارت مستقیم اصولاً در ساختمان های فاقد پروانه ساخت) و یا دخالت مستقیم به  عنوان کارفرما یا پیمانکار در پروژه های ساختمانی تقسیم می گردد. اصولاً در این مباحث اعمال تصدی گری شهرداری از طریق نظارت بر مهندسین ساختمان، مالک و ساختمان احداث شده به صورت های مختلفی از جمله صدور پروانه ساخت و جلوگیری از تخلفات و صدور گواهی پایان کار مطرح می گردد و همچنین مسئولیت شهرداری به  عنوان کارفرما یا پیمانکار کوتاهی از وظایف مقرر برای کارفرما می باشد. در خصوص جبران خسارت از طرف شهرداری نیز به تبعیت از قاعده عمومی جبران خسارت ها از روش غیر پولی نیز می توان استفاده کرد.

Fundamentals of Municipality’s Civil Liability & Compensation Methods in Building Construction

Analysis of the municipality’s civil liability in building construction on the basis of failure theory, can put the interests of the party who has incurred a loss, at risk , and may affect the whole damage compensation, because it is hard to prove a failure. Hence, via the new legislative approaches including articles 14,20,143, 515,517,518 of the Islamic penal code, and giving due consideration to article 184 of labour law and based on article 11 of the civil liability law, a change of procedure can be made on the basis of civil law. This specific approach of civil law does not require finding a special basis for each liability by a judge because assignment of a certain theory cannot be responsive and the judge has to be able to assign the compensation to the person’s behaviour that is the criterion for recognition of failure or judgement. Such an assignment to themunicipality’s behaviour can be accomplished in different categories including “municipality’s failure in fulfilling the obligatory tasks” (Obligation to Inducement) and “municipality’s failure in fulfilling the supervision tasks” (Obligation to Results) .Municipality’s tasks are performed either in a supervisory form (supervision over the performance of the supervisors regarding those buildings that have construction permit,and direct supervision over the construction of those buildings that have no construction permit) or in the form of a direct intervention, as project employer or contractorGenerally, municipality’s involvement is accomplished through supervising over the performances of civil engineers and proprietors and inspecting the buildings in various ways such as issuing construction permits, preventing illegal constructions, issuing construction completion certificate.On the other hand, as an employer or contractor, the municipality’s liability is to fulfil the tasks determined for the employer. On the basis of the general rule of compensations, municipality maycompensate for the incurred losses usingnonmonetary ways.

تبلیغات