آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱

چکیده

هدف: واکاوی آموزه های تربیتی سوره یوسف در ساحت های شش گانه تربیت با تأکید بر دیدگاه آیت الله جوادی آملی بود. روش: روش پژوهش حاضر، کیفی مبتنی بر بررسی کتابخانه ای است. راهبرد آن، تحلیل محتوای کیفی استقرایی بود. جامعه مطالعه، متن تفسیر تسنیم (41-40) بود که بنابر جامع بودن و معاصر بودن مفسر انتخاب شد. روش تجزیه و تحلیل داده ها در این پژوهش روش تحلیل استقرایی مبنی بر نظام کدگذاری است. یافته ها: نتایج یافته ها به شناسایی 91 مؤلفه فرعی و 25 مؤلفه اصلی منجر شد که عبارتند از: ادب توحیدی، نبوت، معادباوری، فضایل اخلاقی و درک رذایل اخلاقی، ارتباط با خانواده، اخلاق اجتماعی، اعمال مدیریت صحیح، خیرخواهی و حل مشکلات جامعه، توجه به تفریحات سالم، مراقبت روحی و جسمی، اهمیت جایگاه اقتصادی، جهاد اقتصادی، عدالت در توزیع، مذمت فقر، درک زیبایی های خالق، آرامش روانی، زیبایی کلام و سیرت، توجه به عواطف، معرفت شناسی، بصیرت، علم نافع، عبرت آموزی، تعادل در توجه به علم و توکل و اعتقاد به علیم بودن خداوند. نتیجه گیری: یافته های این پژوهش در مقایسه با پژوهش های قبلی، مؤلفه های تربیتی را در شش ساحت تربیتی براساس سوره یوسف 7 و دیدگاه آیت الله جوادی آملی تبیین کرد. این نوشتار نشان داد که آموزه های قرآن بستر جامعی برای استخراج برنامه تربیتی در ساحت های گوناگون است.

Analyzing the educational teachings of Surah Yusuf in the six fields of education Emphasizing the view of Ayatollah Javadi Amoli

Objective: The purpose of this research was to achieve the educational components of orphan students by using the lived experiences of educational leaders in Shahid schools. Method: The current research was conducted as a qualitative study using interpretive phenomenology method and interview tool. The research population included 11 educational leaders of Shahid elementary schools in Tehran in the academic year of 1400-01, who were selected using the criterion sampling method. In order to analyze the findings, Smith's interpretive phenomenological method was used. Findings: The results of semi-structured interviews with educational leaders in the form of (5 general themes, 19 partial themes and 57 basic themes) including educational strategies (paying attention to educational principles, strengthening social-cognitive skills, paying attention to individual differences, education multi-dimensional, kindness to the orphan and Ikram the orphan), support system (all-round support for students and families), strengthening the educational performance of educational leaders (group synergy of educators, educational sensitivity of educational leaders, training of educators and attention to the importance of selecting educators and teaching staff), strengthening the communication network (strengthening the sense of belonging to the school, flexibility in relationships and strength in relationships) and the weaknesses of the support network (weakness of planning in the fields of education and training of teachers, weakness in financial support and communication network). Conclusion: The results of the present study indicate the lack of attention to the issue of orphans in the upper documents of the education system and the necessity of empowering educational leaders in the amount and type of attention to the educational and educational needs of orphan students, especially in witness schools.
educational teachings , Surah Yusuf , six areas , Ayatollah Javadi Amoli ,

تبلیغات