آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۲

چکیده

به دلیل تعامل علمی شیعه و عامه از یکدیگر یا داشتن مساجد مشترک برای تدریس، ممکن است تصور گردد که بین این دو مذهب هیچ گونه تفکیکی در فرآیند تعلیم و تربیت یا ساحت مبانی، محتوا (آموزه ها)، منابع تولید علم و روش های آموزشی وجود ندارد و اسم آن را باید نظام آموزشی اسلام یا مسلمانان بدانیم. بر پایه اهمیت مسئله و سیر تاریخی تحولات هر کدام از حوزه های علمی آنان، در بررسی تاریخی نظام آموزشی و فرآیند آن، این سؤال مطرح می گردد که آیا این دو مذهب و مکتب دارای نظام مستقلی هستند؟ در فرض جدایی، محورهای تشخیص تمایز آن دو کدامند؟ در بررسی تاریخی به صورت تطبیقی فرایند فعالیت های علمی و آموزشی دو مذهب امامیه و اهل تسنن این نتیجه حاصل گردید که این دو دارای نظام مستقلی بوده و مهمترین مؤلفه های تمایز این دو نظام در مبانی، منابع تولید علم و محتوای آموزشی، آموزه ها و روش های آموزشی است. روش پژوهش مبتنی بر تطبیق مؤلفه های نظام آموزشی فریقین بود و نتیجه بررسی تطبیقی دو دیدگاه آن گردید، که امور ذکر شده به عنوان مؤلفه ها یا نشان گرهای اصلی تشخیص تمایز نظام ها از همدیگر است.

A comparative study of the Distincting axes of the Shies Imamiyyah Educational System with the public (Ahl al-Sunnah) during the presence of Ahl al-Bayt

because of scientific interaction between the Shie and Ahl sunnah or having common mosques for teaching, It may seem that there is no any separation between these two sects in the process of education or training or the field of foundations, content (doctrines), sources of knowledge and educational methods. And whole of this process should be considered as the educational system of Islam or Muslims. According to the importance of the subject and the historical evolution of development related to each of scientific fields, in the historical study of the process of educational system , the question arises, Do these two religions and schools have an independent system? Assuming separation, what are the axes of distinction between them? In the comparative historical investigation of the process of scientific and educational activities of the Imamiyh and  Ahl Sunnt sect, the result was achieved that these two sects have independent systems and the most important components of the distinction between these two systems are in the foundations, sources of science production and educational content, teachings and educational methods. The research method based on the adaptation of educational system components of two sects and the result of the comparative analysis of two views was that the mentioned matters are as the main components or indicators to distinction systems from each other.  
The distinctions of the Imamiya educational system , the Sunni educational system , the period of the presence of imams , sources of knowledge production , educational methods,

تبلیغات