آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۰

چکیده

همواره یکی از آرمان های حرفه ی حسابرسی، ارتقای سطح اعتبار و هویت حسابرسی و توسعه ی ماهیت تخصصی مبتنی بر اصول اخلاقی و معیاری مستقلانه با توجه به مسئولیت اجتماعی که بر گردن دارد، می باشد. اما بنا به نبود معیارهای نظارتی قوی و وجود تفاوت های فردی در حسابرسان، همواره این اصول حرفه ای دچار تردید قرار می گیرد. هویت حرفه ای به عنوان یک ویژگی روانشناختی محسوب می شود که بسته به شرایط و دیدگاه حسابرسان می تواند تغییر نماید تا جاییکه اصول حرفه ای حسابرسی را با چالش مواجه نماید. هدف این پژوهش ارزیابی تفاوت هویت حرفه ای حسابرسان با ماهیت تساهل در حسابرسی با الهام از تئوری هویت اجتماعی می باشد. در این پژوهش ابتدا از طریق معیار درآمد موسسات حسابرسی به دو بخش بزرگ و کوچک بر مبنای میانه دسته بندی شدند و سپس از طریق فرمول کوکران 284 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب گردیدند که بسته به تفکیک بر مبنای میانه در هر دو موسسات حسابرسی بزرگ و کوچک شاغل بودند. برای آزمون فرضیه های پژوهش نیز از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف؛ آزمون تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد، هویت حرفه ای حسابرسان در موسسات کوچک نسبت به موسسات بزرگ با کیفیت حسابرسی رابطه معکوس، با قضاوت های جهت دار و تساهل با صاحبکار ارتباط مثبت و معناداری دارد. این به معنای آنست که هویت حرفه ای حسابرسان بر حسب تئوری هویت اجتماعی در موسسات حسابرسی کوچکتر بدلیل نزدیک شدن به صاحبکار برای گرفتن کار حسابرسی صورت های مالی شان، باعث می گردد هویت حرفه ای شان تحت تاثیر قرار بگیرد و باعث کاهش ماهیت حرفه ای حسابرسی گردد.  

Assessing the Difference between the Professional Identity of Auditors and Tolerance with the Client in Auditing by Social Identity Theory

It has always been one of the goals of the audit profession, raising the level of credibility and identity of auditing, and developing a specialized nature based on ethical and independent criteria with respect to social responsibility. However, due to the lack of strong regulatory standards and there are individual differences in auditing, always professional principles are skeptical. Professional identity is considered as a psychological characteristic, which can vary, depending on the auditors' perceptions and circumstances, to the extent that challenges the professional principles of the audit. The Purpose of this Research is Assessing the difference between the professional identity of auditors and tolerance with the client in auditing by Social Identity Theory. In this research, firstly, by means of the income criterion of the audit institutions, they were divided into two large and small groups based on the average, and then 284 people were selected as the sample size through the Cochran formula. To test the hypothesis of the research, we used Kolmogorov-Smirnov test, Analysis of variance (ANOVA) and Bonferoni test. The results of the research showed that the professional identity of the auditors in the small firms has a positive and significant relationship negative with the quality of audit, with directional judgments and flexibility with the client has a positive and significant relationship. This means that the professional identity of the auditors in terms of the social identity theory in the smaller audit firms, due to the approach of the clerk to audit their financial statements, causes their professional identity to be affected, leading to a decrease in the nature Professional Audit.  
Auditors' Identification ,Social Identification Theory ,Tolerance with the Client in Auditing ,

تبلیغات