واکاوی کنش فرهنگی و سیاسی معلمان و دانش آموزان استان گیلان در فرآیند پیروزی انقلاب اسلامی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
قشر معلم و دانش آموز از مهمترین نیروهای اجتماعی برآمده از ساختار آموزشی نوین در کشور بودند که نسبت به کارکردهای نامتوازن سیاسی و اجتماعی حکومت پهلوی، موضع انتقادی اتخاذ نمودند. معلمان و دانش آموزان استان گیلان نیز به مانند همنوعان خود در دیگر استان های کشور در پی دگرگونی در ساختار اجتماعی، بسط گفتمان های چالشگر نظام سیاسی و ظهور رهبری ساختارشکن به نام امام خمینی (ره)، شالوده ی بروز نارضایتی و اعتراضات خیابانی را فراهم نمودند و با حضور مستمر در اعتراضات و راهپیمایی ها و توزیع و تکثیر اعلامیه ها و کتب انقلابی دست به کنشگری فرهنگی و انقلابی زدند. این پژوهش می کوشد تا با رویکرد توصیفی- تحلیلی و روش تاریخی و با تکیه بر منابع اسنادی و تاریخ شفاهی به این پرسش پاسخ دهد که معلمان و دانش آموزان شهرهای مختلف استان گیلان چه نقشی در شکل دهی و بسیج سیاسی نیروها در انقلاب اسلامی داشتند؟ یافته های پژوهش نشان می دهد که آنان از پیشگامان جریان آگاهی بخشی و انسجام سیاسی جهت انجام کنش انقلابی در بین اقشار مختلف جامعه بودند و با کنش های رفتاری و بیانی خود زمینه ی حضور توده های انقلابی را در صحنه ی انقلاب فراهم نمودند.Analyzing teachers and students’ cultural and political action in the process of Islamic revolution victory in Gilan
Teachers and students were one of the most important social forces emerging from the new educational structure in the country, who took a critical stance towards the unbalanced Pahlavi government’s political and social functions. The teachers and students of Guilan province, like their counterparts in other provinces of the country, after the transformation in the social structure, the expansion of the challenging discourses of the political system and the emergence of the destructive leader named Imam Khomeini, have provided the foundation for the emergence of dissatisfaction and street protests and created cultural and revolutionary activism by participating in protests and marches and distributing and reproducting of revolutionary leaflets and books. This research with descriptive-analytical approach and historical method and relying on documentary sources and oral history tries to answer the question, what role did teachers and students of different cities of Gilan province play in the formation and political mobilization of forces in the Islamic Revolution. ? The findings showed that they were among the pioneers of the flow of awareness and political cohesion to carry out revolutionary action among different strata of the society, and with their behavioral and expressive actions, they provided the ground for the presence of the revolutionary masses in the scene of the revolution..