بررسی بدیع لفظی در دیوان فدایی مازندرانی
آرشیو
چکیده
بدیع دانشی است که با آن زیبایی سخن آشکار می شود. علم آرایش کلام است که زبان معمولی را با صنایع و عناصر زیبایی آفرین به شعر تبدیل می کند و به گفته بزرگان بلاغت، علم بدیع، زیوری است که سخن را بدان می آرایند. اشعار مذهبی و عاشورایی نیز سرشار از صنایع بدیعی و آرایه های زیبایی شناسانه هستند. یکی از شاعران مذهبی سرای عهد قاجار، فدایی مازندرانی است که اشعار وی دارای ظرفیت های زیباشناسانه بدیعی از نوع لفظی و معنوی است. این مقاله به روش کتابخانه ای، به بررسی منظومه فدایی مازندرانی از این منظر پرداخته است و داده های کمی و کیفی حاصل از واکاوی عوامل زیبایی آفرین بدیعی شعر این شاعر را به شکل توصیفی تحلیلی ارائه کرده است. جامعه آماری پژوهش، دیوان فدایی مازندرانی و نمونه آماری، مقتلِ چهارم این اثر است. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که از میان عناصر بدیع لفظی، از شیوه موازنه بیشتر از ترصیع بهره گرفته شده است. در صنعت جناس، تنوع جناس ها به خوبی مشاهده می شود و در بحث تکرار، گونه های مختلف این صنعت به تناسب مضمون و محتوای شعر استفاده شده است.A review of verbal innovation in Fada'i Mazandarani Poems
Badi is the knowledge with which the beauty of speech is revealed; It is the science of arranging words, which transforms ordinary language into poetry with beautiful techniques and elements. Religious and Ashura poems are also full of Badi methods and aesthetic arrays. One of the religious poets of Ghajar dynasty is Fadaei Mazandarani, whose poems have aesthetic capacities from Badi perspective of verbal and spiritual type. This article, using a library method, has examined Mazandarani's system from this point of view, and has presented quantitative and qualitative data from the analysis of the Badi beauty-creating factors of this poet's poetry in a descriptive-analytical form. The statistical population of the research is Fadaei Mazandaranis Poems and the statistical sample is the fourth Maghtal of this work. The obtained results indicate that among the elements of verbal Badi, the method of balance is used more than inlay. In the art of puns, the variety of puns is well observed, and in the discussion of repetition, different types of this art have been used in accordance with the theme and content of the poem.