آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی مراحل حل مسئله و ویژگی های حل کنندگان مسئله در انیمیشن های کودکان براساس مراحل حل مسئله ی دیویی و ویژگی های حل کنندگان مسئله ی گریفین بود. پژوهش حاضر در پارادایم تحقیقات کیفی قرار داشت. انیمیشن های بررسی شده در این پژوهش، شامل ده انیمیشن از انیمیشن های برگزیده ی جایزه ی اسکار بود که به صورت تصادفی انتخاب شدند. این انیمیشن ها با استفاده از روش تحلیل محتوای قیاسی و براساس مراحل حل مسئله ی «دیویی» و ویژگی های حل کنندگان مسئله ی گریفین بررسی شدند. نتایج پژوهش نشان دهنده ی این بود که از بین مراحل حل مسئله، بیشترین مرحله مربوط به ارائه ی راه حل و بررسی راه حل ها بود و کمترین مرحله نیز تدوین نتایج و ارزیابی آن ها بود. در این بین از میان ده انیمیشن تحلیل شده؛ انیمیشن شهر اشباح و زوتوپیا بیشترین مراحل حل مسئله و انیمیشن های دلیر و منجمد کمترین مراحل حل مسئله را داشتند. نتیجه ی دیگر پژوهش، تحلیل ویژگی های حل کنندگان مسئله بود که بیش ترین این ویژگی ها مربوط به کارآمدی و کمترین آن ها مربوط به دانش پیشین بود. ویژگی های جست وجوی کمک و تولید راه حل های مختلف نیز مشاهده شدند. از بین انیمیشن های تحلیل شده در این قسمت انیمیشن های کوکو، شهر اشباح و زوتوپیا بیشترین ویژگی های حل کنندگان مسئله را داشتند و انیمیشن های بالا و دلیر کمترین فراوانی را به خود اختصاص دادند. 

The Study of Problem Solving Stages and the Characteristics of Problem Solvers in selected Children's Animations

TThe purpose of this study was to investigate the problem-solving stages and the characteristics of problem-solvers in children's animations based on the Dewey problem-solving stages and the characteristics of Griffin problem-solvers. The present study was in the paradigm of qualitative research. The animations studied in this study included 10 animations from the Oscar-selected animations that were randomly selected. These animations were examined using the method of deductive content analysis based on the "Dewey" problem solving steps and the characteristics of "Griffin" problem solvers. The results showed that among the problem-solving stages, the most important step was related to providing solutions and reviewing solutions, and the lowest stage was to formulate the results and evaluate them. Among the 10 animations analyzed, Sprited Away and Zootopia had the most problem-solving stages and the brave and frozen animations had the least problem-solving stages. Another result of the research was the analysis of the properties of problem solvers, most of which were related to previous knowledge. The characteristics of seeking help and producing different solutions were observed. Among the animations analyzed in this section, Coco, Sprited Away and Zootopia animations had the most problem-solving features and high and brave animations had the least frequency..

تبلیغات