آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۰

چکیده

کارخانه قالی اعتماد، موجب تغییرات شگرفی در تاریخ فرش قزوین شد. تولیداتی که در دو دهه نخست قرن چهاردهم شمسی نام قزوین را در بین خریداران قالی دستباف مطرح نمود. وجود نقشه ها و چند تخته قالی از کارخانه اعتماد حاوی اطلاعات ارزشمندی است. کندوکاوی در وجوه بینامتنی قالی اعتماد در بستر تاریخی هدف اصلی مقاله پیش رو است. با این پرسش که «ویژگی های کیفی و بصری نقشه های قالی اعتماد محفوظ در موز ه شهر قزوین چگونه قابل تحلیل است؟» به نظر می رسد با وجود بافندگان گوناگون از اقصی نقاط ایران در کارخانه اعتماد، قالی های تولید شده به سبکی منحصر بفرد خلق شده اند و نوآوری در طراحی مشهود است. جهت نیل به نتیجه پژوهش که ماهیتی کیفی دارد. ارتباط اقلیم و تأثیر آن بر شکل گیری نقوش غیرقابل انکار است. انگور و پسته به عنوان دو محصول مهم باغستان های سنتی قزوین، منبع ترسیم برگ تاک و گل های خوشه ای پسته ای بوده اند. در میان تمام نمونه های برجای مانده در موزه و سایر موارد مشاهده شده، ختایی ها از فراوانی بیشتری نسبت به اسلیمی ها برخوردار بودند. طیف رنگی در قالی های اعتماد وسیع بوده و قالیچه ای با موضوع آزمونه رنگ قالی اعتماد بیانگر بهره مندی از بیست و یک رنگ در تولیدات کارخانه بوده که دلالت بر شاخصه های تولیدات کارخانه اعتماد دارد.

Hallmarks of Etemad Carpets: An Analysis Based on the Qazvin Museum’s Collection

In 1930, the Etemad Carpet Company was founded in Qazvin, Iran, and by the end of its 11-year run, it had transformed the city’s long carpet-making tradition. This article explores the hallmarks of Etemad carpets in the historical context in which the company operated. Analyzing the designs of the Etemad carpets in the Qazvin Museum suggests that although the company’s weavers came from all across the country, Etemad carpets remained consistently unique and innovative in their designs. Conducted as descriptive-analytical research, the study looked at written sources as well as archival pictures of Etemad carpets, and interviewed experts and scholars. It found that variety in design, colors, and motifs was the chief characteristic of Etemad carpets. The carpet designs featured innovative floral and abstract motifs, had little empty areas, and dominated their backgrounds. The use of a diverse set of floral motifs — including round flowers, Shah Abbasi flowers, leaves, buds, and arabesques — and various design compositions brought variety to Etemad carpets. Furthermore, the designs were visibly influenced by the native climate, featuring grape leaves and pistachio flower clusters, which represented two of Qazvin’s major crops. Khataee motifs were more frequent than arabesques across all the studied Etemad carpets,

تبلیغات