آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

هدف: مقاله پیشرو بر آن است تا با رویکردی کیفی و با استفاده از مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته با زنان تغییر دین داده پناهجوی ایرانی نگاهی دوباره به نظریه های تغییر دین داشته باشد. این پژوهش از لحاظ روش کیفی است که در آن با استفاده از تحلیل مصاحبه های نیمه ساختاریافته نظریه های تغییر دین را مورد نقد قرار می دهد. روش : تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار MAXQDA10 انجام شده است. در نهایت با استفاده از دسته بندی های متفاوت نظریه ها مورد بررسی قرار گرفته اند. یافته ها: بسیاری از نظریه پردازان به موضوع تغییر دین پرداخته اند. این نظریه پردازان را می توان به دو گروه کلاسیک و مدرن تقسیم کرد. آنها ایمان آورندگان را براساس نوع اعمالشان در لحظه ایمان آورندگی به گروه های منفعل و فعال تقسیم کرده اند. یکی از نظریه های کامل و طبقه بندی شده ای که به موضوع تغییر دین پرداخته است، نظریه کیلبورن و ریچاردسون است که ترکیبی از کنش های فعال و منفعل است. اما نسبت به این نظریه و نظریه های پیشین نقدهایی وجود دارد که در این پژوهش با کمک مصاحبه های نیمه ساختاریافته ای که با 27 زن پناهجوی ایرانی مسیحی شده انجام شد، نگاه دوگانه فعال- منفعل مورد نقد قرار گرفته است. هر دو کنش فعال و منفعل این زنان مربوط به لحظه اولیه تغییر دین یا در روند مسیحی شدن اتفاق افتاده است. در نتیجه، یافته ها نشان می دهند که 1. تغییر دین یک فرایند همیشه پویا است. 2. تغییر دین می تواند در برخی جهات فعال و در برخی بخش ها به طور همزمان منفعل باشد و این سیالیت برای همیشه حتی پس از انتخاب دین جدید رخ خواهد داد. 3. تغییر دین به صورت فعال و منفعل انواع مختلفی دارد که با توجه به شرایط هر مورد می تواند ترکیبی از هر کدام باشد.

Multi-dimensional Aspects of Religious Conversion Process from the Experience of Christianized Iranian Asylum-seeking Women in Eskişehir/Turkey

Many theorists have addressed the issue of religious conversion. These theorists can be divided into two classical and modern groups. They separated converters into passive and active groups based on the type of their acts at the moment of their belief. One of the complete and classified theories that have dealt with the issue of religious conversion is the theory of Kilborn and Richardson, which is a combination of active and passive actions of converters. With the help of the semi-structured interviews that were conducted with 27 Christianized Iranian asylum-seeking women, the active-passive dual view of the converters’ actions is reviewed.This article presents an analysis of how the constantly dynamic process of religious conversion is presented so that a multi-dimensional view of this issue can be taken. Both, the active and passive actions of these women were related to the initial moment of a religious conversion or happening during the process of becoming a Christian. Consequently, 1. Religious conversion is an always dynamic process 2. Religious conversion can be active in some aspects and passive in some parts simultaneously, and this fluidity will happen forever, even after the establishment of the new religion 3. Religious conversion in active and passive terms has different types, which can be a combination of each of them according to the circumstances of each case.

تبلیغات