آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۴

چکیده

پژوهش در زمینه کشور خاستگاه تولید یکی از موضوعاتی است که دارای ادبیات بسیار غنی در بازاریابی می باشد و در نگاه اول موضوعی قدیمی و بی نیاز به پژوهش به نظر می رسد. هدف اصلی این تحقیق، طراحی الگوی پیشایندها و پیامدهای تاثیر کشور خاستگاه بر پذیرش مصرف کنندگان ایرانی از مشتقات نفتی است. مطالعه ی پیش رو از لحاظ هدف، اکتشافی و با بهره گیری از رویکرد آمیخته ی کیفی صورت پذیرفته و با اتکا به راهبرد نظریه ی داده بنیاد گلیزر و استفاده از روش کد گذاری باز، محوری و نظری، ضمن انجام ۱5 مصاحبه ی عمیق نیمه ساختاریافته با خبرگان برگزیده ی کسب و کارهای فعال در صنایع کالاهای نفتی و بهره مندی از شیوه ی نمونه گیری هدفمند قضاوتی تا دستیابی به نقطه ی اشباع نظری انجام شد. درنهایت الگوی مفهومی پژوهش با ۶ مقوله، ۴۲ مفهوم و 230 کد، طراحی و تدوین شد.طراحی الگوی پیشایندها و پیامدهای تاثیر کشور خاستگاه بر پذیرش مصرف کنندگان ایرانی از مشتقات نفتی

Pattern design of the antecedents and consequences of the country of origin on the process of Iranians consumers’ acceptation on oil goods

Research on the country of origin of production is one of the topics that has a very rich literature in marketing and at first glance it seems like an old topic that does not need research. The main goal of this research is to design a model of antecedents and consequences of the country of origin's influence on Iranian consumers' acceptance of oil derivatives. The upcoming study is exploratory in terms of its purpose, and is done using a mixed qualitative approach, relying on the data theory strategy of the Glazer Foundation and using the open, axial and theoretical coding method, while conducting 15 in-depth semi-structured interviews. It was done with the selected experts of businesses active in the petroleum products industry and benefiting from the purposeful judgment sampling method until reaching the theoretical saturation point. Finally, the conceptual model of the research with 6 categories, 42 concepts and 230 codes was designed and compiled.

تبلیغات