مفهوم پردازی عوامل زمینه ای قصد کارآفرینانه در نظام آموزش عالی ایران
آرشیو
چکیده
کارآفرینی نقش حیاتی در پیشبرد توسعه اقتصادی و ارتقای سطح زندگی افراد جامعه ایفا می کند. ترویج کارآفرینی میان دانش آموختگان دانشگاهی، در ایجاد اشتغال و کاهش معضل بیکاری می تواند بسیار اثرگذار باشد. یکی از عواملی که به شدت با پیش بینی رفتار کارآفرینانه مرتبط است، قصد کارآفرینی است. از این رو این پژوهش با هدف شناسایی نقش عوامل زمینه ای در شکل گیری قصد کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی در نظام آموزش عالی ایران بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده انجام پذیرفت. برای این منظور اثر سه متغیر مهم زمینه ای، یعنی حمایت دانشگاهی درک شده، حمایت دولتی درک شده و حمایت محیطی درک شده بر قصد کارآفرینانه دانشجویان در نظام آموزش عالی کشاورزی ایران مورد بررسی قرار گرفت. نمونه آماری پژوهش شامل 455 نفر از دانشجویان سال چهارم دوره کارشناسی رشته های کشاورزی در نظام آموزش عالی ایران بودند که به روش نمونه گیری چندمرحله ای از 9 دانشگاه کشور انتخاب شدند. نتایج پژوهش نشان داد که متغیرهای نگرش نسبت به کارآفرینی، هنجارهای ذهنی، کنترل رفتاری درک شده و همچنین، حمایت دانشگاهی درک شده و حمایت محیطی درک شده تأثیر مثبت و معناداری بر قصد کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی در نظام آموزش عالی ایران داشتند؛ ولی تأثیر حمایت دولتی درک شده بر قصد کارآفرینانه دانشجویان تأیید نشد. یافته های این پژوهش دستاوردهای نظری و کاربردی مناسبی برای کمک به سیاست گذاران، برنامه ریزان و آموزش گران نظام آموزش عالی کشاورزی ایران در جهت ترویج کارآفرینی در بین دانشجویان به همراه دارد.Conceptualization of Contextual Factors of Entrepreneurial Intention in the Iranian Higher Education System
Entrepreneurship plays a vital role in promoting economic development and improving the living standards of people in society. Promoting entrepreneurship among university graduates can be highly effective in creating jobs and reducing the problem of unemployment. One of the factors that is strongly associated with predicting entrepreneurial behavior is entrepreneurial intention. Therefore, this study was conducted to identify the role of contextual factors in forming the entrepreneurial intention of agricultural students in the Iranian higher education system based on the theory of planned behavior.To this end, the effect of three important contextual variables, namely perceived university support, perceived government support, and perceived environmental support, on students' entrepreneurial intention in the Iranian agricultural higher education system was investigated.The statistical sample of the research included 455 fourth-year undergraduate students in agricultural fields in the Iranian higher education system, who were selected using a multi-stage sampling method from 9 universities in the country.The results of the study showed that the variables of attitude towards entrepreneurship, subjective norms, perceived behavioral control, and also perceived university support and perceived environmental support had a positive and significant effect on the entrepreneurial intention of agricultural students in the Iranian higher education system; however, the effect of perceived government support on the entrepreneurial intention of students was not confirmed.The findings of this research have appropriate theoretical and practical implications for helping policymakers, planners, and educators in the Iranian agricultural higher education system to promote entrepreneurship among students.