آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۴

چکیده

هدف: توسعه تعاملات برون سازمانی دریابانی استان بوشهر با مردم محلی، موضوعی راهبردی است که  از منظر نظری در سال های اخیر با طرح شعارهایی مانند «پلیس جامعه محور» و «سرمایه اجتماعی نیروی انتظامی» بدان پرداخته شده، است. چگونگی و یافتن راهکارهایی عینی، کاربردی و مبتنی بر جغرافیای محیطی و بوم زیستِ دریابانی استان بوشهر دستاویزی برای انجام این پژوهش باهدف واکاوی نقش تعامل دریابانی استان بوشهر با مردم محلی در ارتقاء امنیت مرزهای آبی استان بوده است. روش شناسی:روش تحقیق از منظر هدف کاربردی و از منظر نوع داده ها، کیفی است که با شیوه تحلیل مضمون انجام شد. جامعه آماری شامل خبرگان و نخبگان سازمانی و مدیران برون سازمانی بود. از بین جمعیت حاضر در مطالعه، تا رسیدن به اشباع نظری به صورت هدفمند با 16 نفر مصاحبه انجام شد (9 نفر درون سازمانی و 7 نفر برون سازمانی). ابزار گرداوری اطلاعات، مصاحبه عمیق بود. برای تجزیه وتحلیل اطلاعات، محقق از روش تحقیق کیفی تحلیل مضمون استفاده کرد. یافته:تعاملات برون سازمانی فرماندهی دریابانی بوشهر با سازمان های مردم محلی مشتمل بر 24 مضمون سازمان دهنده از جمله: «شفاف سازی منابع تنش آفرین، ناامن ساز و موجد بحران های اجتماعی در جامعه بومی محلی »؛ «پاسخ به موقع، شفاف و مبسوط در خصوص شایعات ناامن ساز »؛ «انعکاس عملکرد دریابانی بوشهر در مقابله با مجرمان به مردم محلی»؛ «حضور فرماندهان دریابانی در مراسم های فرهنگی مذهبی »؛ «تعامل فرماندهان دریابانی در نشست با متنفذین رسمی (دولتی) و غیررسمی (محلی) »؛ «تعامل مستمر با مخبران محلی برای دریافت اخبار مربوط به مجرمان »؛ «آشناسازی جامعه بومی-محلی با سامانه اطلاع رسانی برای دریافت سریع  اخبار سوء امنیتی »؛ «ارائه آموزش تخصصی به مخبران برای انعکاس به موقع اخبار قاچاقچیان» بود. نتیجه گیری: معاونت اجتماعی دریابانی باید با تغییر رویکردهای یکجانبه نگرانه و صرفا نمایشی، با آموزش چگونگی دسترسی آسان و تعامل دوسویه با مردم محلی به تعمیق سرمایه اجتماعی دریابانی کمک نماید.

Analyzing the role of Bushehr Province Admiralty's interaction with local people in improving the security of water borders

Objective: The development of extra-organizational interactions of Bushehr Province Admiralty with local people is a strategic issue that has been addressed from a theoretical point of view in recent years with slogans such as "community-oriented police" and "social capital of the police force". How and how to find objective, practical solutions based on the environmental geography and ecology of Bushehr Governorate has been a reason for conducting this research with the aim of analyzing the role of Bushehr Governorate interaction with local people in improving the security of the water borders of the province. Methodology: The research method from the point of view of the applied goal and the type of data is qualitative, which was done with thematic analysis method. The statistical population included organizational experts and elites and external managers. Among the population present in the study, 16 people were interviewed in a targeted manner (9 internal and 7 external). The data collection tool was in-depth interview. To analyze the data, the researcher used the qualitative research method of thematic analysis Finding: The extra-organizational interactions of the Bushehr Naval Command with local people's organizations include 24 organizing themes, including: "Clarification of sources of tension, insecurity and social crises in the local indigenous community"; "Timely, clear and comprehensive response to unsafe rumors"; "Reflecting the performance of Bushehr Admiralty in dealing with criminals to the local people"; "The presence of naval commanders in cultural-religious ceremonies"; "Interaction of naval commanders in the meeting with official (government) and unofficial (local) influencers"; "continuous interaction with local informants to receive news about criminals"; "Familiarizing the native-local community with the notification system to quickly receive bad security news"; It was "providing specialized training to informants to reflect smugglers' news in a timely manner." Conclusion: Adiyabani's social vice-chancellor should help to deepen Adiyabani's social capital by changing the one-sided and merely showy approaches, by teaching how to have easy access and two-way interaction with local people.

تبلیغات