آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۷

چکیده

بنا بر مطالعات، بازار مسکن نیز همانند بازارهای مالی همیشه منطقی رفتار نمی کند و در زمانهای مختلف، خلاف قاعده های بازار و تورش های رفتاری متعددی در بازار مسکن مشاهده می شود. مطالعه سوگیری های رفتاریدر کنار سایر متغیرهای تصمیم گیری های، سیاستگذاری های اقتصادی، را بهبود خواهد بخشید.به این منظور ابتدا با مطالعات کتابخانه ای، تورش های تعریف شده جمع آوری و سپس تأثیرات تورش های شناسایی شده با کمک روش دلفی، کشف گردید. در مرحله دوم، توسط گروه کانونی متشکل از خبرگان مالی رفتاری و مسکن، با توجه به نتایج دلفی و همچنین جامع سازی تعاریف، ده تورش تأثیرگذار بر سرمایه گذاران بازار مسکن شناسایی شد. در نهایت، مبتنی بر ماتریس خودتعاملی تهیه شده از نظرات 13 نفر از خبرگان ، مدل نهایی پنج سطحی با روش تفسیری- ساختاری ترسیم گردید که در سطح پنجم این مدل باور گرایی وفرا اعتمادی و در سطح چهارم داشته بیش نگری و در سطح سوم افسوس گریزی و تعاملات اجتماعی و خوداسنادی و در سطح دوم دیرپذیری و در سطح اول شکل گرایی، بیش واکنشی و لنگر انداختن قرار گرفتند.

Interpretive-Structural Modeling of Behavioral Biases of Housing Sector Investors

Based on studies, the housing market, much like financial markets, does not always behave rationally. Various behavioral biases are observed in the housing market at different times, contrary to market norms. Studying these behavioral biases, alongside other decision variables and economic policies, will enhance understanding and improvement.To achieve this, initially, defined biases were collected through literature reviews, and the impacts of the identified biases were discovered using the Delphi method. In the second phase, a canonical group composed of experts in behavioral finance and housing identified ten influential biases on housing market investors based on Delphi results and a comprehensive definition synthesis.Finally, based on an interaction matrix derived from the opinions of 13 experts, a five-tier model was drawn using the interpretive-structural method. In this model, at the fifth level, we Confirmation Bias and Overconfidence; at the fourth level, Endowment Bias; at the third level, regret aversion, social interactions(Herd Behavior) and self-attribution; at the second level, Conservatism Bias; and at the first level, Framing Bias, overreaction, and anchoring and adjustment

تبلیغات