آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۱

چکیده

هدف پژوهش حاضر شناسایی دلایل تغییر رشته فارغ التحصیلان سایر رشته ها به حسابداری در مقطع کارشناسی ارشد و واکاوی وضعیت این دانشجویان بعد از انتخاب رشته حسابداری می باشد. به عبارت دیگر، انگیزه ها و محرک های تغییر رشته دانشجویان سایر رشته ها به حسابداری چیست و آیا اکنون از شرایط فعلی خود در رشته حسابداری رضایت دارند یا خیر؟ روش پژوهش با توجه به ماهیت آن از نوع مطالعات کیفی است که از طریق مصاحبه با 24 نفر از دانشجویانی که در مقطع کارشناسی در رشته ای غیر از حسابداری تحصیل نموده و در مقطع کارشناسی ارشد در رشته حسابداری مشغول به تحصیل هستند، انجام شده است .همچنین برای استخراج مقوله ها از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. براساس یافته ها 35 زیر مقوله شناسایی شد که از عوامل مؤثر بر انتخاب رشته حسابداری می-باشد. این زیر مقوله ها شامل بازار کار و درآمد، علاقه و توانایی، توصیه دیگران، ماهیت و ویژگی-های حسابداری، ماهیت رشته کارشناسی و عوامل اجتماعی می باشند. علاوه بر این، 54 زیرمقوله در حوزه منابع شناخت از رشته حسابداری، نقاط قوت و ضعف حسابداری و میزان انطباق پیش تصورات با واقعیت رشته حسابداری شناسایی گردید، همچنین از دیدگاه دانشجویان سایر رشته ها، 21 مهارت منحصر به فرد را می توان به حسابداری اضافه نمود. به طورکلی، نتایج حاکی از آن است دانشجویانی که آگاهانه و با شناخت کافی تغییر رشته داده اند، از انتخاب خود رضایت دارند و مهارت های قابل توجهی به حسابداری خصوصاً از بعد تحلیل گری و تفکر انتقادی اضافه می کنند.

Identifying and Analyzing the Drivers for Graduates of other Fields to Change Their Fields to Accounting in Master's Degree

The purpose of this research is to identify the reasons for switching to accounting by graduates of other fields in the master's degrees and to analyze the situation of these students after choosing a major in accounting. In other words, what are the motivations and drivers for students from other fields to change to accounting, and in the accounting, field are they satisfied with their current conditions or not? The research method according to its nature is qualitative through interviews with 24 students who studied at the undergraduate level in a field other than accounting and the master's level in the field of accounting, The Thematic analysis method has been used to extract categories. Based on the findings, 35 subcategories were identified, which are among the factors influencing the choice of accounting field. These sub-categories are classified under six main categories work market and income level, interest and ability, order from others, nature and characteristics of the accounting field, nature of undergraduate field, and social factors. In addition, 54 subcategories were identified in the field of ways to know about accounting, the strengths and weaknesses of accounting, and the degree of conformity of preconceptions with reality. Also, from the point of view of students of other fields, 21 unique skills can be added to accounting. In general, the results indicate that the students who changed majors knowingly and with sufficient knowledge are satisfied with their choice and add significant skills to accounting, especially in terms of analysis and critical thinking

تبلیغات