نقش سواد دیجیتال بر پذیرش فناوری در کتابداران دانشگاه پیام نور
آرشیو
چکیده
مقاله حاضر با هدف بررسی نقش سواد دیجیتال بر پذیرش فناوری در کتابداران دانشگاه پیام نور انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه ی کارکنان کتابخانه های دانشگاه پیام نور سراسر کشور به تعداد 318 نفر بودند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970)، تعداد 175 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه های استاندارد سواد دیجیتالی رودریگوئز و همکاران (2016) و پذیرش فناوری دیویس (2000) بود. یافته های توصیفی نشان داد که میزان سواد دیجیتال و پذیرش فناوری و مولفه های آنها در سطح بالاتر از متوسط قرار دارد. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نیز نشان داد که در سطح معنی داری 05/0، بین سواد دیجیتال و مؤلفه های آن با پذیرش فناوری رابطه ی معنادار و مستقیم وجود دارد. بر اساس نتایج مدل رگرسیونی، پذیرش فناوری مبتنی بر سواد دیجیتالی به میزان 2/39 درصد قابل پیش بینی است. همچنین، بر اساس نتایج مدل رگرسیون چندگانه، پذیرش فناوری بر اساس مؤلفه های سواد دیجیتال به میزان 2/53 درصد قابل پیش بینی است. بنابراین در تبیین عملکرد مطلوب کتابداران، ضرورت پذیرش فناوری و ارتقاء سواد دیجیتالی پیشنهاد می شود.The role of digital literacy on the technology acceptance in the librarians of Payame Noor University
This article aimed to investigat the role of digital literacy on the technology acceptance among the librarians of Payam Noor University. The research method is a description of the type of correlation. The statistical population included 318 employees of Payam Noor University libraries that 175 people were selected using Karjesi and Morgan’s taxle (1970) by simple random sampling method. The data collection tool was Rodriguez et al.’s (2016) standard digital literacy and Davis’s (2000) technology acceptance questionnaires. Descriptive findings showed that the amount of digital literacy and technology acceptance and their components are at a higher than average level. The results of the Pearson correlation coefficient test also showed that at a significance level of 0.05, there is a significant and direct relationship between digital literacy and its components and the technology acceptance among the librarians and based on the results of the regression model, the technology acceptance among the librarians can be predicted based on digital literacy by 39.2%. Also according to the results of the multiple regression model, the technology acceptance among the librarians can be predicted by 53.2% based on the components of digital literacy. Therefore, in explaining the desired performance of librarians, the necessity of accepting technology and promoting digital literacy among employees is suggested.