آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۸

چکیده

ارزیابی اکولوژیکی با توجه به بررسی الگوها و ساختارهای تشکیل دهنده بستر مطالعاتی در مقیاس موزاییک منظر، روشی مناسب برای ارزیابی منظر شهری طبیعی است که ارتقا تجربه ادراک محیط و اهداف طراحی زیبایی شناسانه منظر طبیعی را محقق خواهد کرد. از این رو پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اکولوژیکی و تلفیق آن با تکنیک تحلیل سنجش از دور در سیستم اطلاعات جغرافیایی در تحلیل ساختار منظر شهری طبیعی کناره رودخانه خشک شیراز شکل گرفته است. در این راستا نخست به تحلیل و بررسی الگوها و جریان های منظر مطالعاتی از طریق آنالیز عکس های هوایی پرداخته شده است. در این مرحله از مدل های تحلیل پوشش گیاهی، تحلیل آب های سطحی و تحلیل ارتفاعی در سیستم اطلاعات جغرافیایی استفاده شده است. سپس با بررسی روند تغییرات ایجاد شده در 15 سال اخیر، آشفتگی های منظر مطالعاتی شناسایی گردیده است. نتایج حاصل از پژوهش بر بهبود کیفیت ترکیبب بندی الگوها در کناره رودخانه از طریق کاشت و تکثیر نمونه های بومی وسازگار با محیط طبیعی این منطقه، ایجاد سپرهای محافظتی در اطراف حرایم پوشش گیاهی، تثبیت عوارض طبیعی، ایجاد ارتباط پیوسته میان لکه های موجود، احیای جریانات تخریب شده، حفظ تنوع و پیچیدگی منابع، بهبود آگاهی عمومی نسبت به ارزش های اکولوژیکی، ارتقا کیفیت بصری و افزایش رازآلودگی محیط تاکید دارند.

Application of Ecological Assessment in Aesthetic design of Natural Urban Landscapes Study Area (Khoshk River, Shiraz, Iran)

The main goal of the present study is to integrate the ecological assessment and remote sensing techniques to evaluate landscape structural elements of Khoshk River. Furthermore, aesthetic design strategies for the natural urban landscapes that lead to improving environmental quality are presented by different flowcharts. In this regard, natural and artificial patterns and flows of marginal area of the Khoshk River are recognized through analyzing aerial photos at the landscape-mosaic scale. Along with the qualitative analyses, the quantitative analyses by using remote sensing technique are carried out for determination of vegetation density, surficial water, and topography. The vegetation density and the surficial water are assessed using Normalized Difference Vegetation Index (NDVI) and Normalized Difference Water Index (NDWI), respectively. Moreover, the topography of the studied area are investigated using Digital Elevation Models (DEMs). Landscape fragmentation caused by public transportation and urban development is analyzed during the time period of 2003-2018 for the site of interest. The aesthetic strategies presented in this research emphasize on improving the visual quality and pattern configuration, conserving the biodiversity, and increasing public awareness of ecological values.

تبلیغات