طراحی الگوی تجاری سازی فنّاوری اطلاعات در کسب وکارهای گردشگری آنلاین با رویکرد کیفی و کمّی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل تجاری سازی فنّاوری اطلاعات در کسب وکارهای آنلاین با تأکید بر صنعت گردشگری است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر ماهیت اکتشافی و از نظر روش گردآوری داده ها آمیخته است. در بخش کیفی پژوهش از 12 متخصص در حوزه های فنّاوری اطلاعات و گردشگری و مصاحبهٔ نیمه ساختاریافته به روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. نمونهٔ آماری در بخش کمّی شامل ۳۸۴ از مدیران، کارشناسان و کارکنان حوزهٔ گردشگری بودند. در بخش کیفی، برای تجزیه وتحلیل داده ها، از روش تحلیل موضوعی (تم) استفاده شد. در آزمون مدل، ابتدا فرضیه های پژوهش تدوین شدند و سپس با روش مدل یابی معادلات ساختاری و استفاده از نرم افزارهای Lisrel تحلیل شدند. نتایج نشان داد تجاری سازی فنّاوری اطلاعات در کسب وکارهای آنلاین با 10 مؤلفه شامل عوامل اقتصادی، مباحث حقوقی و قانونی، زیرساخت ها، عوامل مرتبط با بازاریابی، عوامل مدیریتی، عوامل مؤثر در کسب وکار، مسائل سیاسی، پیش نیاز فرهنگی، محیط کسب وکار، مدیریت فنّاوری تبیین شده است. بالاترین اولویت مربوط به عامل مباحث حقوقی و قانونی بوده و مسائل سیاسی، زیرساخت ها، عوامل مؤثر در کسب وکار، پیش نیازهای فرهنگی، عوامل مدیریتی، مدیریت فنّاوری، عوامل اقتصادی، عوامل مرتبط با بازاریابی و محیط کسب وکار به ترتیب در اولویت های بعدی قرار دارند.Designing The Pattern of Information Technology Commercialization In Online Tourism Businesses With A Qualitative And Quantitative Approach
The purpose of this research is to design a model of information technology commercialization in online businesses with an emphasis on the tourism industry. This research is mixed in terms of practical purpose, exploratory in nature, and in terms of data collection method. In the qualitative part of the research, 12 experts were selected in the fields of information technology and tourism. In this research, semi-structured interviews were used by non-random sampling method. The statistical population in the quantitative section was estimated to include 384 online businesses and companies providing tourism services. In the qualitative part, the theme analysis method was used to analyze the data collected. In the model test, research hypotheses were first prepared and then analyzed by structural equation modeling method and using Lisrel software. The results of the quantitative stage showed that the commercialization of information technology in online businesses was explained by 10 components including Economic factors, legal issues, Infrastructure, factors related to marketing, managerial factors, factors affecting business, political issues, cultural prerequisites, business environment, and technology management. The highest priority is related to the factor of legal issues, and political issues, structure, factors affecting business, cultural prerequisites, managerial factors, technology management, economic factors, factors related to marketing and business environment are in the next priorities respectively