آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸

چکیده

اصل برابری و تساوی افراد در برابر قانون به موجب بند 14 اصل سوم قانون اساسی، پذیرفته شده است، اما قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 به تبعیت از فقه امامیه، جنسیت را در اجرای برخی از مجازات ها از جمله حدود دخیل دانسته است. در مجازات حد زنا که در این مقال مورد مداقه قرار می گیرد، تفاوت های زیادی در شرایط و نیز کیفیت اجرای حد زنا ملاحظه می گردد. با توجه به اینکه تاثیر جنسیت در مجازات افراد، خلاف اصل برابری و مساوات در برابر قانون است، لذا، ثبوت آن نیازمند توجیهات مستحکمی می باشد؛ عمده دلیل ارائه شده برای این نابرابری ها فارغ از اخباری که در برخی از مصادیق وارد شده است، رعایت مصالح طرفین می باشد. ازاین رو در تحقیق حاضر سعی شده است تا با روش توصیفی، تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانه ای با بررسی مفهوم «برابری و مساوات» در اسلام و نیز مداقه در آیات قرآن و بررسی جایگاه برابری جنسیتی در آیات مربوطه و همچنین احصاء مصادیق نابرابری در شرایط و کیفیت اجرای حد زنا در قانون، دیدگاه فقیهان امامیه و ادله مطرح شده از سوی هر یک مورد دقت و بررسی قرار گیرد تا میزان عنایت قانونگذار به مصالح طرفین تعیین گردد. با ملاحظه این دیدگاه ها روشن می گردد که نابرابری جنسیتی، تنها در برخی از مصادیق، مثبت و منطبق با مصالح طرفین بوده است و در سایر موارد که عبارت اند از محتمل الوقوع بودن اکراه بر زنا نسبت به مرد، ثبوت حکم اعدام برای زنا با همسر مادر و نابرابری در تعریف ارائه شده در احصان، در راستای مصالح ایشان نمی باشد.

Feasibility of Appeal in the Gender Inequality of the Conditions and Quality of Implementation of Ḥadd of Zināʾ (Arabic: حَدّ الزِّنا, the fixed punishment for adultery)

   The principle of equality of persons before the law is accepted under Clause 14 of Article 3 of the Constitution, but the Islamic Penal Code Adopted on 2013 has considered gender to be involved, in accordance with Imamiyya jurisprudence in the implementation of some punishments, including Ḥudūd. There are many differences in the punishment of Ḥadd of Zināʾ (Arabic: حَدّ الزِّنا, the fixed punishment for adultery) which is considered in this article based on the conditions and the quality of the execution of Ḥadd of Zināʾ. Considering that the effect of gender in punishing individuals is against the principle of equality under the law, therefore, proving it requires strong justifications and the main reason for these inequalities is the observance of the interests of the parties regardless of the narrations (aḥādīth) that has been included in some instances. Therefore, it has been tried in this research by descriptive analytical method and citing library sources with examining the concept of “equality” in Islam, as well as examining the verses of the Holy Book of Quran and examining the position of gender equality in the relevant verses, as well as the cases of inequality in conditions and quality of the execution of Ḥadd of Zināʾ in the law, the views of the Shīʿite jurists and the arguments presented by each one to be examined to determine the extent of the legislature’s consideration in the interests of the parties. It becomes clear by considering these views that gender inequality has been only in some instances affirmative and is in accordance with the interests of both parties and in other cases that the possibility of coercion towards man for adultery, affirmative sentence of the death penalty for adultery with the mother’s husband and the inequality in the definition provided in state of being married (Arabic: اِحْصان, Iḥṣān) is not in line with their interests.

تبلیغات