آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۳۷

چکیده

بیان مسئله: مفهوم تصویر انسان در پوسترهای فراواقع گرای ایران و شناخت نگرش طراحان آن از منظر ایده پردازی، ساختار این پژوهش را با فرض خلق تصاویری جدید از انسان، به مثابه راه ارتباطی نوین با مخاطب بنا نهاده است.هدف پژوهش: هدف از این پژوهش مطالعه تصویر انسان در پوسترهای فراواقع گرای ایرانی و تفسیر شاخص های بیان در ایده پردازی آنهاست.روش پژوهش: به کارگیری روش توصیفی- تحلیلی در جهت تحلیل جامعه آماری این پژوهش، شاخص های ایده پردازی آن دسته از پوسترهای فراواقع گرای ایرانی را که بر مبنای تصویر انسان خلق شده و اکثر نمونه های برجسته آن در محدوده زمانی 1368 تا 1398 به چاپ رسیده اند، از حیث ساختاری و محتوایی بررسی می کند.نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشانگر آن است که استفاده از تصویر انسان با شیوه فراواقع گرایانه از دوران باستان مورد توجه هنرمندان ایرانی بوده است. به همین دلیل تأثیرات این نگرش در چگونگی بیان بصری نوین در پوسترهای فراواقع گرای ایران را می توان برگرفته از این نوع دیدگاه هنرمندان ایرانی دانست. پوسترهایی که اغلب با تکنیک های متنوع تصویرسازی شده و به شیوه ای رویایی و در ترکیبی نوآورانه با عوامل بصری پدید آمده اند. از این رو درک آنها برای مخاطب به دلیل مفهوم گرابودن، تابع تأثیرگذاری آنها بر احساسات درونی او بوده و از جذابیت بصری بالایی برخوردارند.

An Analysis of the Human image in Iran’s Surrealist Posters

Issue expression: Human image context in Iran's surrealist posters and knowing their designers point of view in ideation, the structure of present study with assumption of creating new images of human as a modern connection way with audience has established.Research aims: The purpose of this article is to study human image in Iranian's surrealist posters and interpretation the indexes of expression in their ideation.Research method: Utilizing the descriptive-analytical way in the analysis direction of statistical society of this research, the indexes ideation of those Iran's surrealist posters kind that has been created based on the human image and most of the distinguished instances in 1989 till 2019 period of solar hijri time that has been printed, examines in the terms of structural and content. Problem statement: The concept of the human image in Iran’s surrealist posters and the recognition of the attitude of its designers from the perspective of ideation, has established the structure of the present study which is based on the assumption of creating new images of humans as a new way of communication with the audience. Research objective: The purpose of this study is to examine the human image in Iranian surrealist posters and interpret the indicators of expression in their ideation. Research method: Using the descriptive-analytical method to analyze the statistical population, this study examines the indicators of ideation in those Iranian surrealist posters that were created based on the human image in terms of structure and content, the most prominent examples of which were published between 1989 to 2019. Conclusion: The findings indicate that the surrealistic use of human images has been the focus of Iranian artists since ancient times. Consequently, it can be considered that the impacts on modern visual expression in Iran’s surrealistic posters are derived from this view of Iranian artists. The posters, which are often illustrated with various techniques and have a high visual appeal, have emerged in a dreamy way and an innovative combination of visual factors. Therefore, due to their conceptual nature, their understanding of the audience depends on the influence of the works on their inner feelings.

تبلیغات