چکیده

روش حل مسئله می تواند باعث افزایش سطح تفکر، مهارت و در نتیجه ، منجر به درک عمیق تر شود و این روش سبب بهره مندی و کاربرد بیشتر از دانش و ایجاد انگیزه در فراگیران گردد. با توجه به وجود برخی محدودیتها نظیر فضای آزمایشگاهی، تجهیزات و امکانات لازم و کثرت دانش آموزان در یک کلاس می تواند به کاهش رغبت دانش آموزان برای مواجه با چالش های علمی و عملی درس علوم تجربی منجر شود. هدف این پژوهش، بررسی موفقیت تحصیلی به شکل معنادار از طریق استفاده از روش حل مسئله در آموزش مبحث درسی پیوند یونی شیمی کتاب علوم تجربی نهم است. این پژوهش به صورت تحلیلی – توصیفی انجام گرفته است. و جامعه آماری آن 40 نفر از دانش آموزان دختر پایه نهم درس علوم تجربی می باشد باشد که از بین آنها تعداد 20 نفر به صورت تصادفی به عنوان گروه آزمایشی انتخاب شدند و 20 نفر باقیمانده از دانش آموزان درگروه شاهد قرار گرفتند. اب زار گردآوری داده ه ا، آزمون پیش رفت تحصیلی "معلم س اخته" است که برای ارزشیابی در پیش آزمون و پس آزمون بر روی دانش آموزان هردو گروه اس تفاده گردید. نتایج این مطالعه بر مزیت یادگیری مبتنی بر اساس شیوه حل مسئله به عنوان روش تدریس نسبت به روشهای معلم محور در بخش مرتبط با شیمی درس علوم تجربی علی رغم مشکلاتی نظیر دسترسی به آزمایشگاه وجمعیت نسبتا بالای کلاس درس تاکید می نماید.

Teaching problem solving in the subject of ion bonding in middle school science course

The problem solving method can increase the level of thinking, skill, and as a result, lead to a deeper understanding, and this method can benefit and apply more knowledge and motivate learners. The presence of some limitations such as laboratory space, necessary equipment and facilities, the number of students in a class, etc. can lead to a decrease in students' willingness to face the scientific and practical challenges of the experimental science course. The purpose of this research is to investigate the success of meaningful learning through the use of problem solving methods in the teaching of the ionic bond chemistry subject of the 9th grade science book. This research has been done analytically and descriptively. And its statistical population is 40 female students of the ninth grade of science. The data collection tool is the "Teacher Made" academic progress test, which was used to evaluate the students of both groups in the pre-test and post-test. The results of this study emphasize the advantage of problem-solving-based learning as a teaching method over teacher-centered methods in the chemistry-related chapter of the science course, despite problems such as access to the laboratory, relatively high classroom population, etc. Although it is not impossible to apply this method throughout the academic year and all the semesters, it will still be faced with problems such as the lack of materials and space, implementation time, etc.

تبلیغات