آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸

چکیده

سیاست پولی و مالی از ابزارهای مهم مدیریت تقاضای اقتصاد بوده و در سیاست گذاری اهمیت فراوان دارد. در این راستا، تعیین قاعده سیاست گذاری پولی و مالی و نیز تشخیص سیاست های انبساطی و انقباضی برای سیاست گذاران و اقتصاددانان از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در این تحقیق شاخص شرایط پولی (MCI) با است فاده از داده ه ای دوره 1391-1352 و ش اخص ش رایط م الی (FCI) با استف اده از داده ه ای دوره 1391-1377 با استفاده از روش تحلیل مؤلفه های اساسی برای اقتصاد ایران محاسبه شده است. بر اساس نتایج در محاسبه شاخص شرایط پولی هر 3 کانال نرخ ارز، نرخ بهره و کانال اعتباری تأثیر دارند. همچنین در محاسبه شاخص شرایط مالی علاوه بر 3 کانال ذکرشده، کانال دارایی نیز تأثیر دارد. درحالی که کانال نرخ بهره نسبت به 4 کانال دیگر کمترین وزن را داشته، کانال اعتباری بیشترین وزن را در هر دو شاخص شرایط مالی و پولی داشته و اشاره بر این دارد که کانال های اعتباری از دیگر کانال ها در تعیین سطح تولید در ایران مهم تر است.

Financial and Monetary Conditions Index on the Iranian Economy: Principal Component Analysis

Monetary Policy is one of the important instruments of the economic demand management and is much important in policy making decisions. In this direction, determination the rule of monetary policy making and discretion of expansionary and contractionary monetary policies are also important for policy makers and economists. In this study, the monetary conditions index (MCI) over the period 1352-91 and financial conditions index (FCI) over the period 1377-91 calculated using the Principal Component Analysis for Iran's economy. According to the results, the monetary conditions index impact any 3 channel exchange rate, interest rate and credit channel. Also in the calculation of index financial conditions, in addition to the the above channel 3, also has its effect channel Finance. Credit channel has the greatest weight in both financial and monetary conditions index, while the interest rate channel of the lowest weight than the 3 other channels in both the index, implying that credit channel is more important than the other channels in determining the level of output in Iran.

تبلیغات