آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۹

چکیده

بازارهای مالی مغز سیستم اقتصادی و کانون اصلی تصمیم گیری هستند و چنانچه این بازارها با شکست و نارسایی مواجه شوند، عملکرد کل سیستم اقتصادی آسیب خواهد دید. این مطالعه به بررسی رابطه بلندمدت (همجمعی آستانه ای) توسعه بازارهای مالی با نابرابری درآمد در اقتصاد ایران در دوره زمانی 1350 تا 1390 پرداخته است. نتایج حاصل بیانگر این هستند که همجمعی آستانه ای میان متغیرهای مدل وجود دارد و نتایج آزمونTVAR-LR  نشان می دهد که مدل تنها یک آستانه دارد. همچنین، نتایج حاصل بیانگر این است که توسعه بازار مالی تا یک حد آستانه ای، نابرابری درآمدی را افزایش می دهد و بعد از این حد آستانه ای، نابرابری درآمدی کاهش می یابد. برای کاهش نابرابری درآمدی یک حد آستانه ای ضروری است. همچنین، سرعت تعدیل قبل و بعد از مقدار آستانه به ترتیب 41 درصد و 80 درصد هستند و سرعت تعدیل بعد از رسیدن به مقدار آستانه موردنظر بیشتر خواهد شد و بعد از مقدار آستانه در هر دوره 80 درصد از عدم تعادل ها در دوره بعدی تصحیح می شود.

Financial Development and Income Inequality in Iran’s Economy: Non-linear Error Correction Approach

Financial markets are the head of economic systems and the center of decision-making. If these markets face failure, functioning of the economic system will suffer as a whole. This study investigates the long-run relationship (threshold co-integration) of financial development with income inequality in the Iran’s economy for the period 1971 to 2011. The results indicate that there is threshold co-integration among the variables and the results of TVAR.LR test show that the model has only one threshold. Also, the results suggest that financial market development increases income inequality till a particular threshold value. After this, threshold value decreases income inequality. A threshold of financial development is necessary to reduce income inequality. Also, speeds of adjustment before and after threshold value are 41% and 80% respectively. The adjustment speed will increase after reaching the threshold value and in each period 80 percent of non-equilibrium is adjusted in the next period after threshold value. 

تبلیغات