آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

مقدمه و هدف پژوهش: امروزه اهمیت کارآفرینی برای جامعه ای که به سمت بهبود بهره وری سازمانی و فردی حرکت می کند، بر هیچ کس پوشیده نیست. در پژوهش های روبه رشدی که در حوزه کارآفرینی صورت پذیرفته است، تأکید بیشتر بر ایجاد و توسعه فرهنگ کارآفرینی در زیرساخت های سازمان و تطابق سازمان با محیط کسب و کار می باشد. از طرفی رفتار شهروندی سازمانی به عنوان یک رفتاری که در سیستم رسمی پاداش دهی، هیچ پاداشی برای آن در نظر گرفته نمی شود، اما ترکیب آن با همین نوع رفتارها در گروه، منجر به اثربخشی و بهره وری می شود. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش رفتار شهروندی سازمانی بر اتقاء فرهنگ کارآفرینی سازمانی می باشد. روش: روش پژوهش ازنظر نحوه ی گردآوری داده ها، توصیفی- پیمایشی و ازنظر مقاصد پژوهش، کاربردی است. جامعه آماری تحقیق، 238نفر از کارکنان بنیاد مسکن استان مازندران می باشند، که 147نفر به عنوان نمونه انتخاب، برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد استفاده شد، که روایی آن به روش روایی صوری و پایایی پرسش نامه با استفاده از آلفای کرونباخ تائید و تجزیه و تحلیل داده ها به وسیله نرم افزارهای SPSS و لیزرل انجام شده است. یافته ها: نتایج نشان داد، همه ابعاد رفتار شهروندی سازمانی با فرهنگ کارآفرینی سازمانی ارتباط مثبت و معنی داری دارند (001/0P<). در رابطه با فرضیه اصلی پژوهش، آزمون مدل معادلات ساختاری نشان داد، رفتار شهروندی سازمانی بر فرهنگ کارآفرینی تأثیرگذار است (68/0=β). نتیجه گیری: نتایج حاکی از این است که بهبود رفتار شهروندی سازمانی می تواند بر توسعه فرهنگ کارآفرینی مؤثر باشد، و در نتیجه کارکنان بیشتر درگیر رفتارهای نوآور و مخاطره آمیز می شوند. از طرفی نتایج این پژوهش، مدیران سازمان را در بهره گیری از رفتار شهروندی سازمانی برای توسعه فرهنگ کارآفرینی جهت بهبود بهره وری مصمم تر خواهد نمود.  

Investigating the role of organizational citizenship behavior on promoting organizational entrepreneurial culture by designing an empirical study

Introduction & Objective: Today, the importance of entrepreneurship for a society that is moving towards improving organizational and individual productivity is not hidden from anyone. In the growing research that has been done in the field of entrepreneurship, more emphasis is placed on creating and developing an entrepreneurial culture in the organization's infrastructure and the organization's adaptation to the business environment. On the other hand, organizational citizenship behavior is a behavior for which in the formal reward system, no reward is considered, but combining it with the same type of behavior in the group, leads to effectiveness and productivity. The purpose of this study is to investigate the role of organizational citizenship behavior in promoting organizational entrepreneurial culture. Method: The research method is descriptive-survey in terms of data collection and applied in terms of research purposes. The statistical population of the study is 238 employees of the Housing Foundation of Mazandaran province. 147 people were selected as a sample. Standard questionnaires were used to collect data. This is done by SPSS and LISREL software. Results: The results showed that all dimensions of organizational citizenship behavior have a positive and significant relationship with organizational entrepreneurship culture (P0.001). Regarding the main hypothesis of the research, the structural equation model test showed that organizational citizenship behavior has an effect on entrepreneurial culture (β = 0.68). Conclusion: The results indicate that improving organizational citizenship behavior can affect the development of entrepreneurial culture, and as a result, employees are more involved in innovative and risky behaviors. On the other hand, the results of this study will make the managers of the organization more determined in using organizational citizenship behavior to develop entrepreneurial culture to improve productivity.

تبلیغات