آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

مقدمه و هدف پژوهش: هدف از این پژوهش بررسی رابطه مدیریت فرهنگی با تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی به منظور ارایه مدل مفهومی در استان مازندران در سال 1397بوده است. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری را کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران تشکیل داده اند که تعداد 250 نفر بودند. نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 152 نفر محاسبه گردید. روش نمونه گیری تصادفی ساده بود. یافته ها: آزمون فرضیات حاکی از آن است که بین تمام ابعاد متغیر مدیریت فرهنگی با تعهد سازمانی رابطه معنادار و مستقیمی وجود دارد. اما از بین ابعاد مدیریت فرهنگی فقط مأموریت با رفتار شهروندی رابطه دارد. هم چنین بین تعهد سازمانی و ابعاد آن با رفتار شهروندی سازمانی رابطه ای وجود ندارد. نتیجه گیری: مدیریت ﻓﺮﻫنگی از راه ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ریﺰی، ﮔﺰیﻨﺶ، اﺟﺘﻤﺎﻋی کﺮدن و ﺑﻬﺮه ﮔیﺮی ﭘیﻮﺳﺘﻪ از ﻧﻤﺎدﻫﺎ و ﺷﻌﺎرﻫﺎی از ﭘ یﺶ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ریﺰی ﺷﺪه دﻗیﻖ می تواند به ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺷکﻞ ﺧﺎﺻ ی بدهد و از ای ﻦ راه رﻓﺘ ﺎرﻫ ﺎی ﺷ ﻬﺮوﻧﺪی ﺳﺎزﻣﺎﻧی کﺎرکﻨﺎن را ﺟﻬﺖ ﺑﺨﺸﺪ. هم چنین ﻓﺮدی کﻪ ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧی ﺑﺎﻻیی دارد، در ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺎﻗی ﻣیﻣﺎﻧﺪ، اﻫ ﺪاف آن را ﻣیﭘﺬیﺮد و ﺑﺮای رﺳیﺪن ﺑﻪ آن اﻫﺪاف از ﺧﻮد ﺗﻼش ﺑیﺶ از ﺣﺪ و یﺎ ﺣﺘی ایﺜﺎر ﻧﺸﺎن ﻣیدﻫﺪ و وﺟﺪان کﺎری ﺑﺎﻻیی دارد.

Conceptual Model of Cultural Management in Relation to Organizational Commitment and Organizational Citizenship Behavior

Purpose: The purpose of this study was to investigate the relationship between cultural management with organizational commitment and organizational citizenship behavior in order to present a conceptual model in Mazandaran province in 1397. Method: The research method was descriptive correlational. The statistical population consisted of all employees of Mazandaran Islamic Azad University, which numbered 250 people. The statistical sample was calculated using Cochran's formula of 152 people. Random sampling method was simple. Data collection tool was a tool for collecting data from Denison's cultural management questionnaire (2000), organizational commitment of Allen and Meyer (1990), and Organizational Citizenship Behavior (1998). Cronbach's alpha method was used for estimating reliability. All three questionnaires Higher than 0.7. Pearson correlation coefficient and regression analysis were used. Findings: The hypothesis test indicates that there is a meaningful and direct relationship between all dimensions of cultural management variable and organizational commitment. But from the dimensions of cultural management, only missions are related to citizenship behavior. Also, there is no relationship between organizational commitment and its dimensions with organizational citizenship behavior. Conclusion: Cultural management through the planning, selection, socialization and continuous use of precisely-planned symbols and slogans can give a special shape to culture, and this way, organizational citizenship behaviors Manage staff. Also, a person with a high organizational commitment remains in the organization, accepts its goals and, for achieving those goals, shows itself overwork or even self-sacrifice, and has a high conscience.

تبلیغات