آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

موضوع مقاله حاضر «بررسی نقش تعهد سازمانی در مشارکت اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در فعالیت های فرهنگی: مطالعه موردی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال» می باشد. تعهد سازمانی عبارت از میزان نسبی همانندسازی با سازمانی خاص و یا دل بستگی به آن سازمان را تعهد سازمانی گویند و در این مقاله به سه بخش تعهد عاطفی، تعهد هنجاری و تعهد مستمر تقسیم می شود. نوع رابطه بین تعهد سازمانی و مشارکت اعضای هیئت علمی در مشارکت آن ها در فعالیت های فرهنگی، به عنوان هدف اصلی پژوهش تعیین شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع توصیفی و از نظر روش تحقیق پیمایشی است. جامعه آماری 365 نفر اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال (دانشکده مدیریت- علوم اجتماعی و دانشکده علوم انسانی) می باشد که حجم نمونه بر اساس جدول کرجس و مورگان به 191 نفر رسیده است و با استفاده از پرسشنامه به جمع آوری اطلاعات پرداخته است که بعد از تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده و از طریق آزمون کای اسکوئر و شدت ارتباط ضریب توافقی C، این فرضیه ها که بین که تعهد عاطفی، تعهد هنجاری و تعهد مستمر اعضای هیئت علمی و مشارکت آن ها در فعالیت های فرهنگی دارد ، به اثبات رسیده است. نتایج مقاله نشان می دهد بین تعهد عاطفی و تعهد مستمر اعضای هیئت علمی و مشارکت آن ها در فعالیت های فرهنگی رابطه خیلی قوی و بین تعهد هنجاری و مشارکت آنان در فعالیت های فرهنگی رابطه نسبتاً قوی وجود دارد.

The role of the organizational commitment on IAU faculty members' participations in the cultural activities (Case Study: Islamic Azad University, North Tehran Branch)

This essay is going to survey the role of the organizational commitment in Islamic Azad University Faculty Members' participation in the cultural activities. The organizational commitment is defined to be assimilated with a special organization or to be dependent on that organization. In this essay the commitment is divided into three parts such as normal, emotional and continuous commitment. The type of relation between organizational commitment and on IAU faculty members' participations in the cultural activities is main objective. The view points are 365 members of IAU faculty members teach in IAU North Tehran Branch (management, social and Humanity College). The sample value according the Crèches chart and Morgan is 191 members. The researcher has used the questionnaire to gather the data and after analysis the data he came to conclusion that all hypotheses have been proved. The conclusions show that there is a high strong relation between the faculty members ' emotional and continuous commitment and their participation, but there is a strong relation between the faculty members ' normal commitment and their participation.

تبلیغات