بررسی ویژگیهای مدل سیستمی یادگیرنده در بانک ملی ایران (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
هدف این پژوهش تشریح و تبیین ویژگیهای سازمان یادگیرنده ، ارائه راهبرد ها ی نو به مدیران و نیز ایجاد ذهنیتی کاملا جدید در رابطه با مفاهیم کار و یادگیری در سازمان، با استفاده از رویکردی نظام مند است . بدین منظور ابعاد سازمان یادگیرنده در بانک ملی ایران ارزیابی و به منظور حرکت به سوی یادگیرندگی نقاط ضعف موجود مورد بررسی قرار می گیرد. پژوهش اجرا ش ده، از نظر هدف بنیادی و از لحاظ روش، توصیفی – پیمایشی است. به منظور ارزیابی شاخص های سازمان یادگیرنده در بانک ملی ایران از مدل سیستمی مایکل جی . مارکوارت 1 استفاده شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل عاملی مولف ههای اصلی و آزمون های تی و فریدمن استفاده شده است. به طور کلی نتایج تجزیه و تحلیل داده ها موقعیت بانک ملی را بر روی پیوستار سازمان یادگیرنده ضعیف و متوسط ارزیابی کرده است که به منظور رفع دلایل شناسایی شده برای عدم تطابق بانک ملی ایران با ویژگ یهای مدل سیستمی سازمان یادگیرنده و تحقق یادگیری سازمانی در آن راهکارهایی پیشنهاد شده استStudying the Features of the Systematic Learning Model for Melli Bank of Iran
This research aims to study and explain the features of a learning organization, to present new strategies for executives and to create a totally new thought of working and learning in an organization using a systematic approach. To do so, the Melli Bank of Iran was represented to help assess learning organizations and their weaknesses. The research is basic, goal wise and descriptive-survey, method wise. The systematic model of Michael J. Marcoart was used to assay the organization's learning indices in Melli Bank of Iran. To analyze the data gathered, the T-test, Friedman test were used and the main factors were analyzed through the factor analysis method. The results in this research have shown that Iran's Melli Bank is seemingly weak as a learning organization. Since Iran's Melli Bank does not currently have most of the feature of learning organizations using the systematic model, the researcher have given suggestions on how to boost organizational learning.