چکیده

هدف این تحقیق، بررسی افزایش رضایت و اعتماد مشتریان و رابطه آن با کیفیت خدمات برتر ارائه شده سازمان بر اساس نقش تعهد عاطفی، می باشد. تحقیق حاضر از منظر هدف، از نوع کاربردی و از نظر روش، توصیفی پیمایشی، می باشد. جامعه آماری مورد مطالعه، دارندگان خودروهای تجاری سنگین مدرن شرکت ایران خودرو دیزل، می باشند که برای دریافت خدمات پس از فروش به نمایندگی های مجاز آن شرکت در کشور مراجعه می نمایند. برای جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده است که تعداد 196 نفر از دارندگان خودروهای ذکر شده به سوالات ، پاسخ داده اند که نتایج تحلیل ها و آزمونهای آماری حاکی از آن است که شکاف و فاصله معنی داری بین انتظارات مشتریان و ادراک آنها از کیفیت خدمات، وجود دارد و این شکاف نشاندهنده آن است که کیفیت خدماتی که مشتریان دریافت کرده اند، پایین تر از انتظارشان بوده است. یعنی شرکت مذکور در هیچیک از ابعاد کیفیت خدمات، نتوانسته است رضایت مشتریان را جلب نماید. همچنین اولویت عوامل کیفیت خدمات بر شاخص های رضایتمندی سوئدی از دیدگاه مشتریان یکسان نمی باشد و به ترتیب، عوامل قابلیت اعتماد، پاسخگویی، اطمینان، محسوسات و تعهد عاطفی، از نظر مشتریان دارای اولویت می باشند.

Investigating The Increase In Customer Satisfaction and Trust and Its Relationship With The Quality of Superior Services Provided By The Organization Based on The Role of Emotional Commitment

The purpose of this research is to investigate the increase in customer satisfaction and trust and its relationship with the quality of superior services provided by the organization based on the role of emotional commitment. The current research is of an applied type from the point of view of the goal and descriptive-survey from the point of view of the method. The statistical population studied are the owners of modern heavy commercial vehicles of Iran Khodro Diesel Company, who go to authorized dealers of that company in the country to receive after-sales services. A questionnaire tool was used to collect information, and 196 owners of the mentioned cars answered the questions, and the results of statistical analyzes and tests indicate that there is a significant gap between the expectations of customers and their perception of quality. services, and this gap indicates that the quality of services received by customers was lower than their expectations. That is, the mentioned company has not been able to satisfy the customers in any aspect of service quality. Also, the priority of service quality factors is not the same on the Swedish satisfaction indicators from the customers' point of view, and respectively, the factors of reliability, responsiveness, assurance, sensations and emotional commitment have priority from the customers' point of view.

تبلیغات